Welcome To My Life...

Saturday, July 22, 2017

Reviu 'Baby Driver'

Assalamualaikum.

Amaran: spoiler! spoiler! spoiler!

Crazy cracking movie but it's beautiful!

Rating peribadi: 9/10

Aku baru saja menonton filem 'Baby Driver'. Aku memilih untuk menonton filem ini di pawagam kerana ratingnya yang tinggi di IMDb (8.3). Trailer filem ini yang aku lihat sebelum bermula tayangan 'War for the Planet of the Apes' juga nampak menarik.

Filem ini dibuka dengan bang! Aksi rompakan dan seterusnya kejar-mengejar dengan polis yang menarik. Jiwa kelajuan hero filem ini, 'Baby' yang menjadi pemandu kepada para perompak itu terserlah sambil earphone dipasang di telinganya mendengar lagu kegemaran. Rompakan pertama ini 'Baby' terlibat bersama 'Buddy' dan kekasihnya 'Darling' dan seorang lagi lelaki. Ketua kepada kumpulan ini ialah 'Doc'. Fakta tentang Doc: dia tidak gemar bekerja dua kali dengan kru rompakan yang sama.

Apabila filem ini berlanjutan, penglibatan 'Baby' dalam siri rompakan ini didedahkan 'Doc' kepada 'Bats', 'JD' dan seorang lagi perompak bahawa 'Baby' telah 'berhutang' dengan 'Doc' kerana mencuri kereta Mercedes 'Doc' satu ketika dulu dan bekerja semata-mata untuk membayar hutangnya. Rompakan pada pembukaan filem adalah sepatutnya yang kedua terakhir sebelum dia melangsaikan hutangnya semasa merompak bersama 'Bats'.

'Doc' memaklumkan kepada 'Bats' bahawa 'Baby' mendengar lagu di telinga kerana mengalami masalah 'tinnitus' iaitu bunyi berdering di telinganya. 'Bats' cuba mencabar kesabaran 'Baby' kerana tak banyak berbicara tetapi gagal. Rompakan dengan 'Bats' yang sepatutnya menjadi kerja terakhir 'Baby' untuk membayar hutang 'Doc' terhadap van pembawa wang bank berjaya hasil kecekapan pemanduan 'Baby'. Selepas pulang ke markas, 'JD' dibunuh oleh 'Bats' yang tidak berpuas hati.

Konflik bermula apabila 'Baby' jatuh cinta dengan heroin di kedai Bo's Diner iaitu Debora. 'Baby' mendapati bahawa Debora juga suka mendengar lagu dan menyanyi sama sepertinya. Debora mempunyai impian untuk lari dari realiti dan menyusuri lebuh raya yang sunyi hanya berdua sambil mendengar lagu. 'Baby' bercadang untuk menunaikan impian Debora memandangkan kerjanya bersama 'Doc' sudah berakhir.

Malang bagi 'Baby', gerak gerinya diekori 'Doc' yang mengganggu makan malamnya bersama Debora dan mengajak 'Baby' menjadi pemandu untuk satu lagi rompakan. 'Doc' mengugut untuk mencederakan 'Baby' serta membunuh orang-orang yang 'Baby' sayangi seperti Debora dan juga lelaki tua yang menjaga 'Baby' sejak kematian ibu ayahnya dalam kemalangan, iaitu Joe yang bisu. 'Baby' setuju dalam terpaksa.

'Baby' terkejut apabila kru rompakan kali ini ialah 'Bats', 'Buddy' dan 'Darling'. Semasa membeli senjata dari rakan niaga 'Doc', 'Bats' telah menimbulkan kekacauan dengan membunuh semua geng di sana kerana risau akan ditangkap selepas menyedari rakan niaga 'Doc' bekerja sebagai polis. Kepulangan mereka ke markas 'Doc' disambut kemarahan 'Doc' kerana dia tidak menerima panggilan pengesahan yang biasa. Lazimnya, selepas urusan pembelian, 'Doc' akan menerima kod 'Bananas' melalui panggilan. 'Bats' menipu dengan mengatakan pihak sana memulakan tembakan dan diiyakan oleh 'Buddy'.

Bermulalah klimaks cerita apabila 'Baby' mahu lari bersama Debora tapi cubaannya pada jam 2 pagi gagal kerana dihalang 'Bats' dan 'Buddy'. 'Baby' terpaksa setuju untuk menjadi pemandu kepada rompakan pejabat pos. Selepas rompakan wang pos itu selesai, 'Baby' menghentam lori di depan keretanya. 'Bats' terbunuh kerana badan tertusuk tiang. 'Baby', 'Buddy' dan 'Darling' lari sambil dikejar pihak polis.

Dalam satu aksi tembak-menembak, 'Darling' telah ditembak mati. 'Baby' lari bersama wang pos yang dirompak. Apabila sampai di Bo's Diner pada sebelah malam untuk membawa Debora lari jauh bersamanya, 'Baby' terkejut melihat 'Buddy' sedang menunggunya bersama sepucuk pistol. Dalam cubaan melarikan diri dari 'Buddy', 'Baby' singgah ke markas 'Doc' untuk meminta satu kaset lagu yang penting baginya. Sebelum sempat lari, 'Buddy' yang telah ditembak di Bo's Diner sampai di tempat letak kereta dan membunuh 'Doc'. Berlaku pertarungan terakhir yang akhirnya menyaksikan 'Buddy' juga mati selepas menembak kedua-dua belah telinga 'Baby'.

'Baby' dan Debora dikepung polis pada pagi esoknya dan 'Baby' menyerah diri kerana tidak mahu lari lagi. 'Baby' dipenjarakan dalam tempoh 25 tahun walaupun ada testimoni baik dari beberapa orang termasuk Joe dan Debora. 'Baby' dibebaskan awal kerana berkelakuan baik dan melihat Debora menantinya seperti yang dijanjikan.

Sweet and happy ending.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif