Welcome To My Life...

Tuesday, July 4, 2017

Doktor Jumpa Doktor

Assalamualaikum.

Ahad, 2 Julai 2017.

Rasa lemah satu badan. Maka berangkatlah diri ini ke klinik kesihatan. Dah lama rasanya tak rasa kurang sihat sampai macam ni. Bahana viral fever.

Daftar, kemudian ambik nombor giliran. Maju ke kaunter saringan. Tekanan darah agak tinggi. Nurse tanya demam dah berapa hari, kemudian tanya pulak nak ambik darah tak. Aku geleng. Dah lama rasanya tak ambik darah. InsyaAllah, sebagai bakal doktor, aku yakin ini bukan demam denggi.

Lepas tunggu beberapa ketika, baru dapat jumpa doktor. Soalan sama diajukan lagi: demam dah berapa hari. Doktor lelaki ni pulak suruh pergi ambik darah. Dengan berat hatinya aku gagahkan jugak walaupun malas rasanya. Tak lain tak bukan, nak rule out demam denggi. 

Terpaksa menunggu lagi. Bila sampai giliran aku, dua orang nurse (termasuk seorang sister) cuba tak dapat. Tiga kali cucuk di kedua-dua lengan kiri dan kanan. Katanya veins dah nampak tapi tak nak timbul walaupun aku dah genggam tangan. 

Doktor yang nak darah aku tadi terpaksa dipanggil. Dia cuba sekali terus dapat, alhamdulillah. Nak dapat tu pun dah empat kali cucuk jugaklah. Belum kira nurse tadi pusing-pusing jarum sebab tak dapat darah.


Kemudian ke makmal pula. Lepas dapat keputusan ujian darah, baru jumpa doktor. Aku dah semak dulu keputusan sebelum masuk. Memang clear. Tak ada tanda yang konsisten dengan denggi (hematocrit tinggi tanda darah menjadi pekat, dan platelet rendah). Bacaan hematocrit aku hari tu lebih kurang 45, konsisten dengan bacaan hemoglobin (lebih kurang 15). Biasanya hematocrit memang tiga kali ganda hemoglobin. Bacaan platelet pula 403 (normal 150-400).

Doktor pun sahkan aku tidak mengalami demam denggi (seperti yang dijangka). Tak pasal-pasal kena cucuk empat kali. Aku diberi ubat demam (paracetamol), ubat selsema (loratadine), antibiotik (EES) dan ubat batuk (diphenhydramine). Aku mintak ulang blood pressure measurement. Doktor pun buatlah dua kali sambil bercerita bahawasanya tekanan darah memang akan naik bila demam.

Sebenarnya doktor, saya dah tahu semua tu. Saja saya nak tengok doktor ni macam mana. Penyabar orangnya Dr. S. 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif