Wednesday, November 15, 2017

EOP

Assalamualaikum.

Minggu keenam dalam posting pembedahan (surgery).

Hari ni penulis ada peperiksaan amali (long case) untuk end of posting (EOP). Penulis perlu interviu pesakit dan juga melakukan pemeriksaan untuk membincangkan kes itu dengan pensyarah yang menjadi mentor penulis dalam posting ini. 

-------------------

'Prof asks us to clerk patient in 3B'

Mesej dalam kumpulan Whatsapp menghiasi pagi penulis. Sia-sia saja penulis menghabiskan masa on call untuk berbual dengan pesakit di wad 3A semalam. Kena interviu pesakit yang lain pula. Kena mula dari awal!

-----------------

Penulis melangkah berat ke wad 3B. Melihat rakan-rakan lain yang berkongsi mentor sudah memulakan long case mereka. Penulis tidak tahu pesakit di wad ini kerana penulis sudah enam minggu berada di wad 3A. Penulis melihat sekeliling wad dan berkira-kira untuk menangguhkan peperiksaan EOP ini ke hari esok. Rosak mood penulis.

Ketika penulis sudah hampir berputus asa, tiba-tiba penulis rasa berani untuk berbual dengan seorang lelaki muda berkaca mata yang sedang duduk di atas kerusi di sebelah katilnya. Dia nampak stabil. Mukanya tenang, tak nampak garang. Penulis segera membuka bed head ticket (BHT). Masa semakin suntuk.

Penulis membaca penyakit yang dihidapinya sejak kecil. Ventricular septal defect. Hmm. Dextrocardia. Menarik. Penulis membaca pula sebab dia datang ke hospital kali ini (presentation). Tak ada kaitan dengan penyakit lama tetapi bolehlah untuk penulis 'goreng' depan mentor. Penulis memperkenalkan diri, menyatakan tujuan, dan memulakan sesi long case

Penulis tanya apa yang relevan mengikut struktur history taking yang dipelajari. Seboleh mungkin penulis cuba untuk membuatkan brother itu selesa dan tidak rimas dengan soalan demi soalan yang penulis lemparkan. 

-----------------------

Rakan penulis sudah habis membincangkan kesnya dengan mentor. Tiba giliran penulis. Berdebar juga rasa, walaupun ini bukan kali pertama penulis melakukan case presentation. Baru saja penulis melafazkan ayat pertama, tiba-tiba seorang pegawai perubatan lelaki di wad itu menyapa mentor penulis (Prof D). Prof memaklumkan bahawa penulis sedang menjalani peperiksaan.

"This is not a good case for exam."

Penulis masih ingat jelas kata-katanya, bagai 'membunuh' penulis ketika itu juga. Ketika penulis memilih kes ini, sudah disedari kes ini tidak mudah. Hanya mampu mengukir senyuman. Seterusnya, penulis tersilap menyatakan 'passing out stool with blood' (membuang air besar dengan darah) sebagai hematochezia. Sebenarnya penulis sendiri tidak pasti.

"Told ya, this is suicide case."

Sekali lagi pegawai perubatan tadi bersuara menyatakan penulis telah silap memilih kes ini untuk dibincangkan. Penulis tak kisah kerana penulis sudah tiada pilihan lain tadi. Penulis menyudahkan cerita tentang pesakit. Masa untuk membentangkan hasil pemeriksaan.

Kes ini menarik kerana banyak findings. Di kukunya boleh dilihat clubbing dan cyanosis. Nadinya berbeza rentak di kedua-dua belah tangan. Kuat di sebelah kanan, dan perlahan di sebelah kiri. Di dadanya terlihat jelas parut thoracotomy yang dilakukan dua kali untuk melakukan shunt bagi jantungnya. Ada juga dua parut pembedahan untuk memasukkan pacemaker

Seorang yang tabah pada usia yang masih muda.

-----------------------

Pesakit ini mempunyai dextrocardia. Ini bermakna posisi jantungnya di sebelah kanan dada dan bukan di sebelah kiri seperti manusia lain. Bukan itu saja, dia juga mempunyai situs inversus, di mana posisi hati dan limpanya bertukar. Hatinya yang sepatutnya berada di bawah jantung kini di sebelah kiri badan. 

Oh ya, penilaian untuk penulis berjalan lancar dan penulis lulus posting ini dengan selamat. Terima kasih kepada mentor atas tunjuk ajar.

Masa untuk cuti seminggu bagi merehatkan penulis dari tekanan tahun akhir yang mencengkam.

Keyboard off.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif