Welcome To My Life...

Saturday, November 18, 2017

Senarai Lengkap Piala Dunia 2018

Assalamualaikum.


Telah selesai perlawanan terakhir dalam kempen kelayakan Piala Dunia 2018. Play-off antara pasukan di tangga kelima kelayakan zon Amerika Selatan dan juara kelayakan zon Oceania. Pertembungan Peru dan New Zealand untuk menentukan pasukan ke-32 dan terakhir yang akan ke Rusia tahun depan.

Lengkap sudah senarai 32 pasukan.


Penampilan dalam Piala Dunia

Brazil menjadi pasukan dengan penampilan terbanyak (21 kali). Panama dan Iceland akan membuat kemunculan sulung di pentas tertinggi bola sepak dunia. Pasukan lain dengan penampilan sedikit di Piala Dunia termasuklah Senegal (kali kedua) dan Mesir (ketiga). Beberapa pasukan membuat kemunculan semula selepas gagal layak dalam edisi sebelum ini.

Beberapa nama besar pula gagal layak ke Rusia kali ini. Itali dan Belanda adalah dua pasukan ternama yang tidak mendapat tiket dari zon Eropah. Juara-juara benua juga mengecewakan. Chile (juara Amerika Selatan), Amerika Syarikat (juara Amerika Utara/Caribbean), Cameroon (juara Afrika) dan New Zealand (juara Oceania) juga tidak mendapat tempat.

32 pasukan mengikut zon

-------------------------

Berikut adalah senarai pasukan yang layak mengikut zon

EROPAH (14)
Rusia; Belgium; Jerman; England; Sepanyol; Poland; Serbia; Iceland; Perancis; Portugal; *Switzerland; *Croatia; *Sweden; *Denmark

AMERIKA SELATAN (5)
Brazil; Uruguay; Argentina; Colombia; **Peru

ASIA (5)
Iran; Jepun; Korea Selatan; Arab Saudi; **Australia

AMERIKA UTARA/CARIBBEAN (3)
Mexico; Costa Rica; Panama

AFRIKA (5)
Nigeria; Mesir; Senegal; Maghribi; Tunisia

*play-off Eropah
**play-off antara benua

------------------------------------

Menanti undian

32 pasukan ini telah dibahagikan kepada empat pot. Undian peringkat kumpulan akan dilakukan pada 1 Disember ini. Para peminat di seluruh dunia tidak sabar menantikan pasukan mana yang akan berada dalam 'kumpulan maut'. Pasukan-pasukan pilihan utama berada dalam pot 1. Senarai pasukan dalam setiap pot ini ditentukan berdasarkan ranking dunia FIFA bulan Oktober 2017. Croatia menggantikan pasukan pilihan, Itali, yang tersingkir.

Peraturan undian:
(1) Satu pasukan akan diambil dari setiap pot untuk membentuk lapan kumpulan yang melibatkan empat pasukan.
(2) Dalam satu kumpulan, tidak boleh ada lebih dari dua pasukan dari benua Eropah; dan tidak lebih dari satu pasukan dari konfederasi lain.

Berikut adalah antara kumpulan maut yang dapat dibentuk mengikut peraturan di atas. Ranking dunia pasukan di dalam kurungan.

Jerman (1) + Sepanyol (8) + Costa Rica (22) + Nigeria (41)

Brazil (2) + Peru (10) + Denmark (19) + Serbia (38)

Jerman dan Sepanyol dalam satu kumpulan? Pasti hebat. Namun kumpulan kedua lebih menggerunkan dengan tiga pasukan dalam kelompok 20 pasukan terbaik dunia. Peraturan baru yang meletakkan pasukan dalam setiap pot mengikut ranking dunia terakhir (16 Oktober 2017) menjanjikan persaingan yang lebih seimbang dan menarik.

Sama-sama kita nantikan keputusan undian pada 1 Disember nanti.

Keyboard off.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif