Thursday, September 4, 2014

Anak Kedua - Fakta atau Auta

Assalamualaikum.

Malam semalam belek muka buku (FB), ternampak satu post berkaitan rahsia anak kedua. Rahsia sangat. Tak tahu siapa yang rajin buat kajian. Tapi aku tertarik sebab ada benarnya (beberapa kalaupun tak semua). Nak kongsi sikit apa yang tercatat dalam post tu memandangkan aku anak kedua dari lima adik-beradik. 

Meh, kita tengok. Fakta ke auta?

--------------------

1. ANAK MANJA EMAK
Sebab apa-apa pun mesti dia akan diutamakan oleh ibu. ^_^

Komen: Lalalala~ :D

2. ANAK DEGIL
Anak kedua dikatakan lebih degil, keras kepala dan tidak mendengar kata. Semua dia saja yang betul. Dalam ramai-ramai adik beradik dia saja yang 'ketegaq'. Kemahuan dia kuat. Kalau buat sesuatu sungguh-sungguh. Kalau tak nak tu, tak nak lah jawabnya. Boleh dipujuk tapi selalunya tak berapa jalan.   

Komen: Betul. Tsk tsk.

3. TAK PANDAI PUJUK
Memang anak nombor dua ni dia tak pandai pujuk makwe atau pakwe dia.  

Komen: Auta. Pandai je. Kepakaran. :p

4. BERCINTA
   Dia kalau bercinta, sangat setia. Sanggup berkorban.

Komen: Hakikat. Fakta kukuh.

5. HITAM/PUTIH
  Apa yang dikatakan semua dipegang. Kalau hitam, hitam lah. Kalau putih, putih lah. Degil tak boleh toleransi.

Komen: Betul, tapi sebenarnya boleh toleransi lagi dengan orang tertentu. (state of denial)

6. HATI
Anak nombor dua ni juga nampak je keras. Tapi hati dia lembut. SATU lagi pe’el dia. Dia tak boleh ditegur.   

Komen: Betul betul betul (gaya Upin Ipin)

7. BERDIKARI 
Very independent. Memang betul. Tapi kalau terlebih independent pun payah. Mudah bergaul. 

Komen: Bingo!

8. ARAHAN
 Anak nombor dua ni juga dia payah nak terima arahan. Dia lebih suka buat hal sendiri pendek kata tak boleh kerja dengan orang.  

Komen: Ada betulnya. =.=

9. PEMAAF DAN CARING
Tidak dinafikan anak nombor dua ni pun pemaaf dan caring. Tapi awas, jangan bagi diorang marah kalau diorang marah faham saja lah.   

Komen: Exactly true.

10. PAKAIAN
Nak semua ‘up to date’. Semua nak kemas.

Komen: Yup, aku suka dengan fesyen terkini.

----------------------------

Mungkin ini tak umum untuk semua anak kedua. Dan tak boleh kata semua ni tepat untuk semua anak nombor dua. Tak semua perkara di atas pun betul untuk aku. Tapi banyak yang betul. Bila aku baca, aku mengangguk-angguk tanda mengiyakan walaupun cuba menafikan (state of denial) perkara-perkara negatif. Aku memang degil, susah nak menerima arahan, dan cukup tegas dengan keputusan (hitam/putih).

Tapi aku jugak sorang yang berdikari. Aku boleh bergerak walaupun tak ada kawan-kawan. Sesekali aku suka bergerak sendiri. Tak perlu bergantung pada masa orang lain. Aku pencinta setia. Dan aku sorang yang caring. ^_^

Korang punya adik-beradik yang nombor dua, rasa macam mana? Fakta ke auta?

    


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif