Welcome To My Life...

Tuesday, September 2, 2014

Drama Penghujung

Assalamualaikum.

Semalam Isnin. Hari yang paling tak disukai para pekerja di Kuala Lumpur biasanya. Tapi bukan semalam. Semalam cuti rasmi. Semalam 1 September. Okey, bukan itu ceritanya.

Semalam adalah hari besar bagi para peminat Liga Perdana Inggeris amnya dan peminat setia Manchester United khususnya. Memang berkobar-kobar nak tengok pemain mana yang sempat disambar sebelum jendela perpindahan ditutup. Banyak desas-desus dengan nama-nama besar.

Sebelum semalam, persetujuan dengan Ajax telah berjaya dicapai untuk mendapatkan Daley Blind. Tapi Blind perlu menyempurnakan pemeriksaan perubatan. Selain Blind, banyak nama lain yang dikaitkan dalam khabar angin. Radamel Falcao, Arturo Vidal, William Carvalho, Nigel Di Jong. Aku teruja untuk United mendapatkan Falcao yang berkelas dunia dan seorang pemain tengah. Sekurang-kurangnya De Jong kalaupun bukan Vidal yang enggan dijual Juventus.

Sayangnya, pemain tengah bertahan gagal disambar.

Sampai aku tidur pukul 1 pagi malam tadi (enam petang waktu UK), Blind dan Falcao masih belum diumumkan sah menjadi pemain United lagi oleh laman web rasmi kelab. Cuak jugak. Blind tak ada masalah sebab tinggal pemeriksaan perubatan saja. Falcao ni adalah percubaan saat akhir. Khabar angin mengatakan Arsenal dan Manchester City juga berminat mendapatkan khidmatnya. Bila pesawat peribadi dah sampai, ada pulak desas-desus mengatakan Falcao gagal pemeriksaan perubatan. 

Sebenarnya, aku kurang risau kerana aku mengikuti perkembangan Falcao melalui beberapa sumber perpindahan di Twitter yang lebih pantas dari media besar (BBC, Sky Sport, dan ESPN). 

Aku bangun pagi tadi dan Blind sudah diumumkan rasmi menjadi pemain United. Tapi masih tiada khabar mengenai Falcao. Berita Blind disiarkan pada pukul 8.30 malam di UK (3.30 pagi waktu Malaysia), ketika aku sedang tidur. Aku pergi kelas pukul 8 pagi dengan Falcao masih menjadi tanda tanya. Aku risau kerana jendela perpindahan sudah ditutup jam 11 malam waktu UK (enam pagi waktu Malaysia).

Selepas kelas (jam 9 pagi), aku periksa Twitter lagi dan......... SAH! Berita Falcao menyertai United sudah disiarkan. Berita diterbitkan di laman web rasmi pada jam 8.30 pagi di Malaysia (1.30 pagi di UK). Fuhh, lewat. Sungguh lewat. Dua jam selepas jendela perpindahan ditutup.

Ini kerana kelewatan pesawat Falcao tiba di Manchester. Hanya pemeriksaan perubatan yang perlu dilengkapkan ketika semua dokumen sudah selesai. United meminta sedikit lanjutan masa untuk menyiapkan semua urusan yang perlu. Kebenaran diberikan seiring dengan Arsenal yang juga meminta tempoh lanjutan kerana membuat aktiviti saat akhir membeli Danny Welbeck dari Manchester United.

Jual Welbeck dan beli Falcao. So much win.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif