Welcome To My Life...

Tuesday, September 16, 2014

IMU & India: Sistem

Assalamualaikum.

Ada junior sekolah menengah tanya aku tentang sistem pelajaran untuk ijazah perubatan. Dia akan ke India sebagai seorang pemegang biasiswa. Agak sukar sebenarnya nak bercerita tentang sistem kerana lain sekolah perubatan, lain juga sistemnya. Aku ambil contoh program berkembar IMU, Manipal dan PMC. Tiga pilihan yang ada untuk zaman aku dari A-Level di INTEC. Aku sendiri produk program berkembar IMU.

Di IMU, ada sistem yang unik. Agak berbeza dengan di tempat lain. Aku bercerita tahun pertama dulu kerana aku pun baru saja memasuki semester ketiga (tahun kedua). Untuk semester pertama, pelajar perubatan IMU mengambil apa yang dinamakan modul asasi (foundation module). Kami belajar asas-asas dan overview untuk semua sistem badan (yang dibahagikan kepada sembilan: cardiovascular, respiratory, hematology, gastrointestinal, endocrine, reproductive, renal, musculoskeletal, nervous).

Tiada peperiksaan penting untuk semester satu. Tapi peperiksaan One Best Answer (OBA) pula dikira maksima 25% dalam penilaian tahun pertama. Semester kedua kami mula belajar sistem badan. Tiga yang pertama. Baki enam: tiga untuk semester tiga, dan tiga untuk semester empat. Sem kedua kami belajar sistem kardiovaskular, pernafasan, dan hematologi.

Peperiksaan penting semester kedua adalah Objective Structured Physical Examination (teori) dan Objective Structured Clinical Examination (amali). 

Apabila bertemu rakan INTEC yang kini belajar di Manipal baru-baru ini, aku sempat bertanya tentang sistem di sana. Sangat berbeza.

Mereka di sana menggunakan sistem blok yang memecahkan semester (enam bulan) kepada beberapa bahagian. Sistem ini juga sama dengan bidang perubatan di Indonesia (juga ada rakan di sana). Pelajar tahun pertama di Manipal belajar tiga subjek: anatomy, physiology, biochemistry. Mereka belajar tiga subjek itu untuk semua sistem badan. Tahun kedua mereka akan sambung dengan beberapa lagi subjek termasuk pharmacology (tentang dadah). Apa bezanya dengan IMU?

Di IMU, untuk tiga sistem badan dalam setiap semester, kami belajar semua disiplin: anatomy,biochemistry, physiology, pathology, microbiology, pharmacology. Di Manipal pula mereka belajar setiap disiplin dalam semua sistem badan. 

Setakat sembang sambil gelak-gelak, sistem di Ireland juga tak sama dengan IMU. Hampir lebih kurang sama dengan Manipal. Begitulah serba sikit ceritanya. Harap junior boleh bersedia. ^_^




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif