Welcome To My Life...

Tuesday, September 2, 2014

Glory Glory Manchester United

Assalamualaikum.

Sepanjang bulan lepas, susah untuk menjadi penyokong setia kelab Manchester United. Menjadi bahan jenaka dan modal lawak yang menyakitkan hati sudah menjadi kelaziman. Kegagalan United mencatat kemenangan pertama dalam liga selepas tiga perlawanan menekan peminat plastik untuk menjadi 'lalang'. United hanya memungut dua mata dari maksima sembilan mata.

Yes, it is hard to be loyal fans in this difficult time.

Tapi sejak seminggu lepas, sinar gemilang untuk United mula kelihatan. 

---------------------------

Perpindahan masuk dan keluar?

Jendela perpindahan ditutup secara rasminya malam tadi. Selepas tiga bulan, Manchester United berjaya mendapatkan enam pemain baru, lima secara tetap dan satu pinjaman.

Pertahanan: Luke Shaw, Marcos Rojo
Pemain tengah: Ander Herrera, Daley Blind
Penyerang: Angel Di Maria, Radamel Falcao (pinjaman)

Musim perpindahan kali ini boleh dikira satu kejayaan bagi Ed Woodward yang dikritik hebat selepas kegagalan membawa masuk ramai pemain musim lepas. Kejayaan Woodward kali ini wajar disandarkan kepada pengurus baru yang berjaya dan disegani, Louis van Gaal. Apabila bersama David Moyes, Woodward gagal menarik nama-nama besar untuk menyarung jersi United.

Hakikatnya, dalam ucapan pertama mereka, semua pemain baru menyatakan peluang untuk beraksi di bawah bimbingan van Gaal adalah faktor utama mereka menerima tawaran United. Kebanyakan mereka rela melupakan aksi di pentas berprestij Eropah, Liga Juara-Juara. Faktor kedua, mereka ingin bersama mengembalikan semula Manchester United di persada liga selepas kejatuhan pasca era Alex Ferguson.

United memulakan musim perpindahan dengan meyakinkan, mendapat Ander Herrera dan Luke Shaw. Kemudian, aktiviti perpindahan mula senyap dan meresahkan peminat setia. Akhirnya, di penghujung jendela perpindahan, Woodward mengotakan janjinya untuk melaburkan wang dan membawa pemain-pemain ternama. Selepas Marcos Rojo, tiga lagi pemain dibawa masuk. Angel Di Maria memecahkan rekod perpindahan termahal Britain. Dan hari terakhir, Daley Blind dan Radamel Falcao melengkapkan skuad United yang sedang dalam pembinaan semula.

Apabila ramai pemain baru masuk, beberapa nama terpaksa disingkirkan selepas gagal meyakinkan van Gaal. Mereka meninggalkan ruang yang diisi pemain baru. Shinji Kagawa kembali semula ke kelab lamanya selepas titik hitam dalam karier di Manchester. Kagawa akan memakai jersi nombor tujuh di Borussia Dortmund. Danny Welbeck pula melengkapkan perpindahan lewat malam tadi walaupun melewati masa tamat musim perpindahan (bersama Falcao). Welbeck akan beraksi untuk musuh tradisi United, Arsenal.

Pemain skuad utama, Wilfried Zaha gagal mendapatkan tempat dalam perancangan van Gaal dan dipinjamkan ke kelab lamanya, Crystal Palace. Javier Hernandez pula lebih bertuah apabila dipinjamkan ke kelab gergasi La Liga Sepanyol dan juara bertahan Liga Juara-Juara Eropah, Real Madrid. Pemain skuad remaja yang dipinjamkan termasuk Michael Keane ke Burnley dan Nick Powell ke Leicester City. Tom Cleverley gagal melengkapkan perpindahan ke Everton lewat malam tadi.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif