Tuesday, September 16, 2014

Berlian

Assalamualaikum.


Kali pertama selepas bertahun-tahun, Manchester United akhirnya memiliki pemain hebat untuk jersi nombor 7 hingga nombor 11. Terutama pemain muda berbakat Adnan Januzaj yang kini memakai jersi legenda Ryan Giggs.

Manchester United 4-0 QPR

Sudah lama berlalu sejak Alex Ferguson bersara. Dan sejak David Moyes mengambil alih, United bukan lagi pasukan yang disegani. Old Trafford pula bukan lagi menjadi tempat yang digeruni. Pasukan lawan tak lagi hadir ke Old Trafford bersedia untuk kalah. Mereka yakin mereka boleh menang dan keyakinan lawan bukanlah perkara yang baik untuk tuan rumah.

Selepas melabur wang besar-besaran, para peminat gemuruh untuk menyaksikan bintang-bintang baru Gaal-acticos beraksi buat kali pertama dalam satu pasukan. Dan hasilnya...... memang lumayan.

Sudah lama aku tak menyaksikan United beraksi dengan sangat meyakinkan. Ya, mencipta peluang demi peluang. Bukan lagi aksi hambar dan lesu. Bukan lagi berasa lega apabila lawan gagal mencipta peluang. Kini adalah masa untuk menikmati permainan menyerang dan menarik dari kelab utama bandar Manchester. Yes, Manchester always red.

---------------------------------

Salah satu kunci kejayaan United adalah formasi 'berlian' di tengah selain kembali menggunakan empat pertahanan untuk menggantikan sistem tiga pertahanan.

 
Semua pemain baru 2014. Hanya Mata yang dibeli semasa musim perpindahan Januari. Herrera disambar kala awal musim panas. Di Maria sedikit awal sebelum Blind. Kesemua mereka memainkan peranan penting dalam aksi licin dan lincah formasi 'berlian'.

Daley Blind berada di tapak berlian, di hadapan benteng pertahanan. Tugasnya adalah untuk menghentikan serangan lawan dan memulakan serangan United sendiri. Malam itu Blind membuktikan harga yang dibayar United untuk khidmatnya sangat murah berbanding kemampuannya. Walaupun tumpuan diberikan kepada rakan-rakan di depannya, Blind menjalankan tugas hebat secara senyap.

Ander Herrera baru kembali dari kecederaan juga beraksi cemerlang. Menjaringkan satu gol dan mencipta satu lagi gol. Angel Di Maria pula mempamerkan aksi memukau setanding dengan nilainya selaku pemain termahal bola sepak Inggeris. Juan Mata juga menjaringkan gol. Formasi berlian ini membantu Mata menyerlah.

Namun, sebagai alternatif, aku mahu pemain muda berpotensi Adnan Januzaj untuk menggantikan Mata. Januzaj akan beraksi di sayap kiri. Maka Di Maria akan mengambil tempat Mata di hujung berlian.

-------------------------


Selain formasi 'berlian', Van Gaal juga menggantikan sistem tiga pertahanan dan kembali menggunakan empat pemain untuk menjadi kubu. Rafael baru saja kembali dari kecederaan dan Marcos Rojo beraksi buat kali pertama sejak perpindahan dari Sporting Lisbon selepas menyelesaikan masalah visa. Kedua-duanya beraksi cemerlang.

Begitu juga Tyler Blackett, pemain muda berusia 20 tahun yang merupakan produk akademi Manchester United. Blackett sudah beraksi setiap minit dalam empat perlawanan pertama United musim ini. Walaupun usianya masih muda, permainan Blackett begitu matang dan mendapat kepercayaan Van Gaal sejak aksinya dalam perlawanan pra-musim.

Sebagai alternatif kepada barisan utama ini, aku memilih untuk mengekalkan Blackett dan Rojo. Aku menyingkirkan Evans dan memindahkan posisi Rojo dari bek kiri ke bek tengah. Seorang lagi pemain baru yang masih muda, Luke Shaw (19 tahun), akan mengambil tempat Rojo di bek kiri. Seorang lagi pemain muda yang sedang meningkat, Saidy Janko, aku pilih untuk menjadi alternatif kepada Rafael, dan bukannya Antonio Valencia.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif