Welcome To My Life...

Monday, September 1, 2014

Bola Sepak dan Kejutan

Assalamualaikum.

Sukan bola sepak dan kejutan, adalah buddyz. Takkan terpisah.

Money can't buy everything. Money can't guarantee success in football. Ada empat kejutan melibatkan empat pasukan gergasi dalam dua liga utama yang gagal mengatasi pasukan kerdil.

Manchester United 0-0 Burnley (EPL)
Manchester City 0-1 Stoke City (EPL)
Arsenal 1-1 Leicester City (EPL)
Real Madrid 2-4 Real Sociedad (La Liga)

Kegagalan Manchester United dan Arsenal untuk mengatasi pasukan yang baru menyertai EPL wajar difahami kerana kekurangan dalam pasukan masing-masing. Tetapi skuad penuh bintang Manchester City dan Real Madrid tewas, keputusan yang tak dapat diterima.

Manchester United kini bergelut untuk mencatat kemenangan pertama dalam musim baru. Louis van Gaal mewarisi skuad yang tak cukup bagus untuk bersaing dari David Moyes dan terpaksa berbelanja besar-besaran dalam pasaran perpindahan untuk menguatkan skuad. Debut Angel Di Maria menjanjikan sinaran buat peminat United. Apabila semua bintang baru termasuk Luke Shaw, Ander Herrera, Marcos Rojo, Di Maria, dan Daley Blind telah mendapat keserasian, United akan bersaing untuk slot Liga Juara-Juara Eropah.

Manchester City tak berbelanja besar tetapi menguatkan pasukan dengan kehadiran Fernando, Bacary Sagna, dan Willy Caballero. Juara bertahan ini mempunyai dua pasukan yang cukup perkasa untuk menumbangkan mana-mana pasukan dalam liga. Tetapi mereka tersungkur di laman sendiri. Jaringan Mame Biram Diouf cukup untuk memberi amaran kepada City: duit bukan segala-galanya.

Arsenal satu lagi pasukan besar dengan kelemahan ketara. Walaupun telah layak ke Liga Juara-Juara sekali lagi selepas melalui pusingan play-off, tak dapat dinafikan Arsenal kekurangan sumber di jentera serangan. Hanya Olivier Giroud dan Yaya Sanogo, dengan Giroud kini cedera. Satu gandingan yang tak cukup menggerunkan. Arsenal terpaksa mengharapkan jentera tengah untuk gol, dan pemain baru, Alexis Sanchez menjaringkan gol dalam perlawanan kedua berturut-turut. Sayangnya, gol Sanchez tak mencukupi untuk membantu Arsenal mengalahkan Leicester.

Real Madrid menjual Angel Di Maria dna Xabi Alonso. Dan membeli permata Piala Dunia, Toni Kroos dan James Rodriguez. Bertemu Sociedad, Madrid mendahului 2-0 dalam masa dua minit menerusi gol Sergio Ramos dan Gareth Bale. Tanpa Cristiano Ronaldo, kebangkitan Sociedad terlalu sukar untuk disekat Madrid. Pasukan ini sarat dengan bintang ternama. Malang sekali, duit bukanlah jaminan kejayaan. 



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif