Welcome To My Life...

Thursday, June 30, 2016

Euro 2016: Lapan Terbaik

Assalamualaikum.

Hanya tinggal lapan pasukan dari jumlah asal 24. Bermakna satu per tiga saja lagi yang akan merebut trofi berprestij bola sepak negara Eropah. Beberapa pasukan pilihan sudah tersingkir, yang terbaru Sepanyol dan England ditunjukkan jalan keluar. Iceland selaku pasukan bukan pilihan meneruskan kisah dongeng mereka. Empat daripada enam pemenang kumpulan masih bertahan.

Berikut adalah previu perlawanan suku akhir.

--------------------------

1. Poland (2C) vs (3F) Portugal
Poland [3-1] -- vs Ireland Utara 1-0; vs Jerman 0-0; vs Ukraine 1-0; vs Switzerland 1-1 (masa tambahan, penalti 5-4)
Portugal [5-4] -- vs Iceland 1-1; vs Austria 0-0; vs Hungary 3-3; vs Croatia 1-0 (masa tambahan)
Peluang: Poland 50-50 Portugal

Poland dengan dua kemenangan dan dua seri, manakala Portugal dengan tiga seri dan hanya satu kemenangan. Portugal lebih banyak menjaringkan gol tetapi sangat mengharapkan Cristiano Ronaldo. Kedua-dua pasukan layak ke suku akhir selepas mengharungi masa tambahan. Kemungkinan pemenang perlawanan ini juga akan ditentukan dalam masa tambahan.

2. Wales (1B) vs (2E) Belgium
Wales [7-3] -- vs Slovakia 2-1; vs England 1-2; vs Rusia 3-0; vs Ireland Utara 1-0
Belgium [8-2] -- vs Itali 0-2; vs Republik Ireland 3-0; vs Sweden 1-0; vs Hungary 4-0
Peluang: Wales 40-60 Belgium

Kedua-dua pasukan menang tiga kali dan seri sekali. Wales membuat debut yang menakjubkan. Generasi emas Belgium (ranking kedua dunia) bangkit dari kekalahan perlawanan pertama dan mempamer aksi meyakinkan selepas itu. Belgium mempunyai peluang lebih cerah di atas kertas dan mungkin terlalu kuat untuk Wales meneruskan kemaraan. 

3. Jerman (1C) vs (1E) Itali
Jerman [6-0] -- vs Ukraine 2-0; vs Poland 0-0; vs Ireland Utara 1-0; vs Slovakia 3-0
Itali [5-1] -- vs Belgium 2-0; vs Sweden 1-0; vs Republik Ireland 0-1; vs Sepanyol 2-0
Peluang: Jerman 45-55 Itali

Pertembungan yang sepatutnya menjadi perlawanan akhir Euro 2016. Jerman selaku juara bertahan Piala Dunia menang tiga perlawanan, begitu juga Itali. Gawang Jerman dikawal Manuel Neuer masih kebal dan tidak dibolosi. Namun jentera serangan Itali tidak boleh diperlekehkan, sudah menembusi benteng Belgium dan Sepanyol. Kini masanya Azzurri menghantar Jerman pulang. 

4. Perancis (1A) vs (2F) Iceland 
Perancis [6-2] -- vs Romania 2-1; vs Albania 2-0; vs Switzerland 0-0; vs Ireland 2-1
Iceland [6-4] -- vs Portugal 1-1; vs Hungary 1-1; vs Austria 2-1; vs England 2-1
Peluang: Perancis 65-35 Iceland

Tuan rumah dengan tiga kemenangan, dan Iceland mencatat dua kemenangan selepas dua keputusan seri. Kempen debut ini bersejarah bagi Iceland yang muncul naib juara kumpulan di belakang Hungary sebelum menyingkirkan England. Namun Perancis bukanlah lawan yang sama seperti yang dihadapi Iceland dalam empat perlawanan sebelum ini. Walaupun Iceland mengejutkan Austria, Perancis memiliki sokongan padu di gelanggang sendiri.

------------------------------

Kemungkinan perlawanan separuh akhir:

1. Poland / Portugal vs Wales / Belgium
2. Jerman / Itali vs Perancis / Iceland

Belgium memiliki peluang cerah untuk beraksi di perlawanan akhir jika berjaya menewaskan Wales dan lawan seterusnya di pusingan separuh akhir. Berada di ranking tertinggi (kedua dunia), Belgium sepatutnya berada di pentas final. Pertembungan dua gergasi, Jerman dan Itali, akan menempah satu lagi pertemuan hebat jika Perancis mengalahkan Iceland seperti yang dijangka. Kemungkinan besar perlawanan akhir Euro 2016 akan melibatkan Belgium dan Perancis.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif