Welcome To My Life...

Saturday, June 25, 2016

Euro 2016: Peringkat Kumpulan #12

Assalamualaikum.

Euro 2016, hari ke-12.

KUMPULAN C

"Jerman Mara"

IRELAND UTARA 0-1 JERMAN
Jerman menang tipis menghadapi tentangan Ireland Utara untuk mengatasi Poland selaku pemenang kumpulan walaupun memiliki jumlah mata yang sama. Seri dengan Poland dalam perlawanan kedua, Jerman perlu menang untuk mendapat lawan lebih mudah di pusingan kedua. Mario Gomez menjaringkan gol kemenangan sebelum detik setengah jam apabila tenang menyudahkan tolakan Thomas Muller dengan kaki kirinya. Pemain Jerman gagal menjaringkan beberapa lagi peluang tetapi tetap menang.

"Poland Akur"

UKRAINE 0-1 POLAND
Poland menyempurnakan tugas dengan baik dalam perlawanan yang diadakan serentak namun terpaksa akur mengakiri saingan kumpulan di tempat kedua. Kemenangan tipis ke atas Ukraine ini menambah keyakinan Poland sebelum beraksi di pusingan seterusnya. Strategi pengurus memasukkan Jakub Blaszczykowski sebelum separuh masa kedua bermula membuahkan hasil. Gol tunggal Poland Blaszczykowski selepas menerima lorongan Arkadiusz Milik. Blaszczykowski memperdaya seorang pertahanan sebelum merembat dengan kaki kiri dari tengah kotak penalti. 

Kedudukan: Jerman 7 mata; Poland 7; Ireland Utara 3*; Ukraine 0

KUMPULAN D

"Sepanyol Tumbang"

CROATIA 2-1 SEPANYOL
Croatia bangkit dari ketinggalan untuk memintas Sepanyol di takhta kumpulan. Sepanyol memulakan perlawanan dengan kelebihan dan hanya perlu seri untuk memenangi kumpulan tetapi Croatia tidak mahu berpuas hati di tempat kedua. Sepanyol mendahului di awal permainan apabila Alvaro Morata menampan hantaran Cesc Fabregas ke gawang terbuka. Croatia hampir menyamakan kedudukan tetapi lambungan Ivan Rakitic terkena tiang. Akhirnya Croatia mendapat gol penyamaan di hujung babak pertama apabila Nikola Kalinic menyambar hantaran silang Ivan Perisic dari sayap kiri untuk menewaskan David De Gea. Sergio Ramos gagal menyempurnakan sepakan penalti sebelum Perisic kemudian menjadi wira Croatia di akhir separuh masa kedua, menyudahkan serangan balas pantas dengan rembatan kaki kiri.

"Turki Tergantung"

REPUBLIK CZECH 0-2 TURKI
Turki menghidupkan sisa-sisa peluang untuk ke pusingan kedua selepas membenam cabaran Republik Czech. Turki mesti menang selepas tewas dua perlawanan sebelum ini dan mereka berjaya untuk menanti nasib sama ada berjaya menjadi antara pasukan terbaik di tempat ketiga kumpulan. Turki mendapat gol awal apabila Burak Yilmaz merembat hantaran silang Emre Mor dari sebelah kanan. Turki berjaya memperoleh gol kedua selepas detik sejam permainan. Berpunca dari satu sepakan percuma, rembatan kencang kaki kanan Ozan Tufan selepas menerima tolakan dari Mehmet Topal tidak mampu dihalang oleh penjaga gol.

Kedudukan: Croatia 7 mata; Sepanyol 6; Turki 3*; Republik Czech 1



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif