Welcome To My Life...

Friday, June 10, 2016

Euro Kembali

Assalamualaikum.

Salah satu kejohanan bola sepak paling berprestij di dunia. 10 Jun hingga 10 Julai.

Belgium mempunyai kedudukan tertinggi dalam ranking dunia, di tempat kedua di belakang Argentina. Jika kedudukan ini dijadikan panduan, Belgium boleh memenangi Euro 2016. Tetapi perkiraan tidak semudah itu. Kehebatan di atas kertas tiada makna apabila tiba hari perlawanan. Aksi di padang menjadi penentu.

Format pertandingan Euro menyaksikan 24 pasukan dibahagikan kepada enam kumpulan. Dua pasukan teratas dalam setiap kumpulan akan layak automatik ke pusingan kedua. Empat pasukan terbaik antara enam pasukan di tempat ketiga juga layak.

Berikut adalah senarai lengkap pasukan dalam setiap kumpulan. Ranking dunia terkini (setakat 2 Jun 2016) dalam kurungan.

-----------------------------------------------

KUMPULAN A
Albania (42); Perancis (17); Romania (22); Switzerland (15)
- Berdasarkan ranking, Albania mempunyai peluang paling tipis. Tiga lagi pasukan mempunyai peluang sama rata untuk layak ke pusingan berikutnya.

KUMPULAN B
England (11); Rusia (29); Slovakia (24); Wales (26)
- England seharusnya memenangi kumpulan. Peluang tiga lagi pasukan untuk mara seimbang.

KUMPULAN C
Jerman (4); Ireland Utara (25); Poland (27); Ukraine (19)
- Jerman tidak sepatutnya menghadapi masalah memenangi kesemua perlawanan. Ukraine mempunyai kelebihan untuk layak automatik mengiringi Jerman.

KUMPULAN D
Croatia (27); Republik Czech (30); Sepanyol (6); Turki (18)
- Sepanyol dan Turki berpeluang cerah untuk layak automatik. Croatia dan Republik Czech perlu berentap untuk layak di tempat ketiga.

KUMPULAN E
Belgium (2); Itali (12); Republik Ireland (33); Sweden (35)
- Ranking Belgium dan Itali jauh dari dua lagi pasukan. Peluang Ireland dan Sweden setara untuk berada di tangga ketiga.

KUMPULAN F
Austria (10); Hungary (20); Iceland (34); Portugal (8)
- Portugal dan Austria mempunyai peluang baik tetapi Hungary boleh 'mengacau'. Iceland mungkin sekadar melengkapkan senarai pasukan.

-------------------------------------------------

Awal pagi esok (3 pagi waktu Malaysia), perlawanan pembukaan Euro 2016 akan berlangsung di mana tuan rumah, Perancis, menentang Romania. Tuan rumah berada di ranking dunia lebih tinggi tetapi tidak bermakna Romania akan menyerah mudah.

Semua persoalan akan terjawab apabila permainan bermula.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif