Sunday, December 3, 2017

Batchmate Nikah

Assalamualaikum.

Semalam penulis berkesempatan ke Shah Alam untuk majlis persandingan rakan satu batch yang baru dinikahkan hari Jumaat lepas. Penulis sebenarnya terlupa langsung. Memandangkan rakan serumah (yang juga batchmates) dah ingatkan, penulis bergerak bersama mereka. Kami berempat dalam satu kereta.

Batchmates a.k.a housemates

Kenduri kahwin ini diadakan di Dewan Raja Muda Musa. Memang meriah dengan saiznya yang luas gila. Makanan juga sedap-sedap belaka. 

Bersama pengantin

Tahniah Fatin kerana memilih ikatan halal. Rasanya rakan batch pertama yang mendirikan rumah tangga sejak penulis berada di clinical school. Tak ada salahnya sebab kami pun dah berada di tahun terakhir pengajian.



Malu juga penulis bila melihat dua rakan berbangsa Cina datang ke kenduri dengan memakai baju Melayu. Penulis sendiri hanya memakai T-shirt. Semangat perpaduan dan rasa hormat mereka wajar dipuji. Insya-Allah kalau tiada halangan, penulis akan ke majlis perkahwinan mereka dengan memakai baju tradisional masyarakat Cina pula sebagai tanda hormat.

--------------------------------

Selepas kenyang dan sudah bergambar dengan pengantin, kami berempat dan dua orang lagi rakan serumah (datang dari program di Port Dickson) mengambil keputusan untuk bersiar-siar di Sunway Pyramid. Mereka rancang nak bermain luncur ais. Penulis tak minat sangat sebab tak berapa nak reti meluncur. 

Kemudian mereka nak bermain memanah pula. Tapi keputusan akhir adalah untuk bermain di Mission Q dalam permainan escape room. Kami akan cuba mencari jalan keluar dari satu bilik dengan menyelesaikan masalah. Mahal juga harganya untuk satu kepala.

Selepas solat Asar di surau, kami berenam pun memulakan misi (besar) untuk memecahkan rekod terpantas. Kami memilih bilik dengan kesukaran sederhana kerana masih baru dengan permainan ini. Masa maksimum sejam diberikan untuk keluar dari bilik.

Nyata kami tak ada idea betapa susahnya permainan escape room.

Masa terpantas adalah 25 minit dan masa ketiga terpantas untuk berada di carta adalah 40 minit. Hasrat untuk mencatat rekod dilupakan apabila menyedari sukarnya berada dalam bilik dengan tema seram itu.

Mission accomplished


Akhirnya, kami berjaya keluar selepas 58 minit, hanya dua minit saja sebelum masa tamat. Apa pun, kami tetap berjaya dengan enam otak. 

Tahniah rakan-rakan serumah. Ada rezeki nanti kita main lagi.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif