Welcome To My Life...

Sunday, December 3, 2017

Piala Dunia 2018

Assalamualaikum.

Berakhir sudah majlis undian peringkat kumpulan untuk Piala Dunia 2018 di Rusia. Tiba masa persediaan untuk 32 pasukan yang layak bertanding sebelum pertandingan bermula pada musim panas depan. 

Juara-juara lalu

Seperti dijangka, kumpulan-kumpulan yang terbentuk untuk edisi kali ini agak seimbang. Satu faktor penting adalah kerana FIFA selaku badan induk bola sepak dunia memutuskan untuk membahagikan 32 pasukan kepada 4 balang mengikut ranking dunia (kecuali tuan rumah). Hasilnya, tiada kumpulan yang benar-benar 'maut'. 

--------------------------------

MAJLIS UNDIAN

Undian dimulakan dengan pembahagian pasukan pertama untuk setiap kumpulan (A1-H1) yang akan dipilih dari lapan pasukan dengan ranking dunia tertinggi (kecuali Rusia) dalam Balang 1. Sebagai permulaan, Rusia selaku tuan rumah akan berada di kedudukan pertama dalam Kumpulan A (A1) untuk bermain perlawanan pembukaan. Kedua-dua bola pasukan dan posisi untuk Rusia ditanda merah, sekadar untuk diundi secara rasmi. 

31 lagi pasukan diundi kemudian. Balang 1 diselesaikan dengan tujuh lagi pasukan mengambil posisi pertama dalam Kumpulan B-H. Proses undian kemudian disambung dengan Balang 2, Balang 3, dan terakhir Balang 4. Pasukan akan dipilih dari setiap balang, dan kumpulan dipilih mengikut kesesuaian (peraturan khas). Proses untuk Balang 2 tiada masalah kerana jumlah maksimum pasukan Eropah dalam setiap kumpulan adalah dua. Selepas pasukan dan kumpulan disahkan, posisi mereka dalam kumpulan pula akan dipilih (sama ada 2/3/4).

Masalah bermula di Balang 3. Denmark yang merupakan pasukan ke-18 dipilih (kedua dari Balang 3) tidak boleh berada di Kumpulan B kerana sudah ada dua pasukan Eropah (Portugal dan Sepanyol) yang diundi lebih awal dari Balang 1 dan Balang 2. Denmark dimasukkan ke kumpulan seterusnya (Kumpulan C). Pasukan seterusnya, Iran (pasukan ke-19) dimasukkan ke Kumpulan B selepas tiada sebarang peraturan yang menghalang.

Proses undian diteruskan dengan kumpulan dilangkau mengikut kesesuaian peraturan: tiada pasukan dari konfederasi sama boleh berada dalam satu kumpulan (kecuali Eropah).

--------------------------------

Berikut adalah keputusan penuh undian:


Kumpulan C dilihat paling sukar dengan tiga pasukan berada dalam kelompok 20 pasukan terbaik dunia. Portugal dan Sepanyol akan merebut takhta Kumpulan B. Jerman, Brazil, dan Argentina mendapat undian mudah. 

-------------------------------------


Sweden (kumpulan F) akan melalui perjalanan paling jauh sepanjang peringkat kumpulan diikuti Mesir (A), Nigeria (D), Sepanyol (B), dan Peru (C). Colombia (kumpulan H) paling bertuah dengan jarak paling pendek untuk ditempuhi, diikuti oleh Denmark (C), Argentina (D), Iceland (D), dan Tunisia (G). Colombia pasti memiliki kelebihan dalam kumpulan yang agak mudah bagi mereka.

Analisis untuk setiap kumpulan akan dikeluarkan secara berperingkat. 

Keyboard off.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif