Welcome To My Life...

Friday, December 1, 2017

Pra-Undian Piala Dunia 2018

Assalamualaikum.

Malam ini 32 pasukan yang layak ke Piala Dunia 2018 akan dibahagikan kepada 8 kumpulan.


32 pasukan ini akan diundi dari 4 balang undian. Selain tuan rumah Rusia yang diletakkan dalam balang 1 secara automatik, pasukan-pasukan lain berada dalam balang mengikut urutan ranking dunia pada bulan Oktober 2017.

Terdapat beberapa peraturan dalam undian malam ini yang akan disiarkan secara langsung oleh Astro Arena pada jam 11 malam waktu Malaysia.

Peraturan pertama secara tradisi adalah Rusia akan berada dalam kumpulan A dan di kedudukan pertama. Rusia akan diberi nombor A1 selaku tuan rumah dan akan bermain dalam perlawanan pembukaan Piala Dunia menentang pasukan A2. 

Undian akan dilakukan berturut-turut dari balang 1 ke balang 4. Peraturan seterusnya adalah pasukan dalam setiap kumpulan tidak boleh dari benua (dan konfederasi) yang sama kecuali pasukan dari benua Eropah (yang berjumlah 14 pasukan). Contohnya, jika Arab Saudi diundi dalam kumpulan yang sudah ada pasukan Asia, Arab Saudi akan ditukar ke kumpulan lain.

Memandangkan jumlah mereka 14 negara, akan terdapat dua pasukan Eropah dalam enam kumpulan, dan baki dua lagi pasukan akan berada dalam dua kumpulan yang berbeza. 

Kemungkinan kumpulan maut sudah dibincangkan dalam artikel yang lepas. 

Keyboard off.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif