Welcome To My Life...

Monday, December 11, 2017

Undian Maut

Assalamualaikum.

Petang tadi (waktu Malaysia), 16 pasukan yang masih tinggal telah diundi untuk merebut lapan slot terakhir. Peraturan undian boleh dibaca di sini.


Pasukan-pasukan yang menjadi naib juara kumpulan masing-masing (termasuk Real Madrid, Bayern Munich, dan Juventus) akan beraksi di tempat sendiri dalam perlawanan pertama. Semua juara kumpulan mendapat kelebihan untuk beraksi di gelanggang sendiri pada perlawanan kedua. Keputusan penuh undian:

Juventus (Itali) vs Tottenham Hotspurs (England)
Basel (Switzerland) vs Manchester City (England)
Porto (Portugal) vs Liverpool (England)
Sevilla (Sepanyol) vs Manchester United (England)
Real Madrid (Sepanyol) vs Paris Saint-Germain (Perancis)
Shakhtar Donetsk (Ukraine) vs AS Roma (Itali)
Chelsea (England) vs Barcelona (Sepanyol)
Bayern Munich (Jerman) vs Besiktas (Turki)

------------------

Perlawanan yang paling ditunggu-tunggu hasil undian ini pastilah pertembungan dua gergasi antara juara bertahan, Real Madrid dan pasukan yang digeruni, Paris Saint-Germain. Real yang sekadar di tempat kedua Kumpulan F kini perlu melepasi halangan sukar dalam undian maut.

Perlawanan menarik seterusnya adalah pertembungan Chelsea dan Barcelona. Undian ini boleh dianggap maut dan malang bagi Chelsea kerana Barca sedang berada di prestasi terbaik. Namun, statistik menunjukkan Lionel Messi tidak mempunyai rekod baik berdepan Chelsea. 

Perlawanan antara Juventus dan Tottenham juga pasti mencuri tumpuan. Pasukan berbelanja besar bimbingan Pep Guardiola, Manchester City, mendapat undian mudah. Begitu juga laluan mudah untuk Bayern Munich dan Manchester United. Perlawanan seimbang untuk Shakhtar Donetsk menentang Roma.

Aksi pusingan kalah mati ini hanya akan bersambung pada bulan Februari. Format timbal balas dengan pentingnya peraturan gol di tempat lawan. Lapan pasukan yang akan bersaing di suku akhir masih menjadi teka-teki.

Keyboard off.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif