Friday, December 29, 2017

Ilmu Tukang Masak

Assalamualaikum.

Minggu ini penulis dan rakan serumah di Seremban menjalani General Practitioner posting di sebuah klinik swasta di Sungai Besi. Pada hari Ahad, penulis terlebih dulu ke rumah ibu bapa rakan serumah di Temerloh, Pahang.

Alhamdulillah, penulis mendapat sedikit ilmu baru dari ayah rakan tadi yang berpengalaman luas menjadi tukang masak untuk kenduri-kendara selama lebih dua puluh tahun. 

Pertama, bagaimana cara masak daging yang lembut. Daging perlu direbus sampai lembut sebelum garam dan asam dimasukkan. Jika garam dimasukkan ketika daging belum lembut, hasilnya daging akan keras. Garam pula sebaiknya menggunakan garam kasar berbanding garam halus kerana garam kasar kurang bahan pengawet. Kuantiti bahan masak pula bergantung pada kuantiti daging. Berapa banyak bawang, cili dan bahan-bahan lain untuk satu kawah. 

 Ayah rakan penulis juga ada berkongsi cara untuk mengelakkan telur pecah ketika direbus. Telur-telur ini perlu direndam air suam dulu sebelum dipindahkan ke air panas. Perubahan suhu yang tidak mendadak ini akan mengelakkan telur dari mudah pecah.

Ketiga, dia juga berkongsi cara untuk mengelakkan ayam hancur apabila dimasak rendang. Perkara ini dipelajari dari seorang tukang masak sebuah kedai di negeri Kelantan. Sebelum dibasuh, ayam mentah perlu direndam dalam air kapur sirih dulu.

Selain dapat upah, tukang masak kenduri ni juga dapat pelbagai jenis hadiah dari pihak tuan rumah, antaranya tuala. Ayah rakan penulis ini menolak beberapa jemputan memasak dari luar kawasan kerana tidak mahu mengganggu rezeki tukang masak di kawasan itu. 

Ilmu yang menarik untuk diamalkan.

Keyboard off.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif