Tuesday, March 13, 2012

Mengaku Saja

Assalamualaikum..

Salam sejahtera buat para pembaca yang dikasihi.
Semoga hari ini lebih baik daripada semalam. :)


Seringkali ayat-ayat dalam gambar di atas menjadi falsafah kita. Mungkin tidak sesuai untuk dikatakan semua orang berperangai sebegini. Tetapi majoriti dalam kalangan kita akan berdalih untuk menafikan kebenaran. Mengelak untuk mengakui kesalahan. Kita lupa tiga jari menuding ke arah diri sendiri apabila kita menuding satu jari kepada orang lain.


"Saya tak buat! Ali yang buat!"

"Bukan salah saya. Dia yang kacau saya dulu."
"Dia yang buat, der. Aku tengok je."

And the list goes on...... Kita cenderung untuk tidak mengaku salah dan menafikan kesalahan kita dengan bermati-matian. Malah lebih teruk lagi kita membuat tuduhan balas. This is sick, people! Ludicrous!! Insane! Apakah kita belum cukup matang untuk menyedari kekhilafan yang kita lakukan dan mengakuinya?

Bukan sukar untuk mengakui kelemahan kita. Tiada siapa yang sempurna. Kita semua insan biasa.


Sometimes we have to keep quiet,
accept that we do wrong,
not because we give up,
but because we are ADULTS.

Aku rasa semuanya jelas menerusi petikan kata-kata di atas. Ada ketika senyap itu lebih baik. Usah menafikan kesilapan kita yang terang dan nyata. Bukan kerna kita menyerah, tetapi kerana kita cukup matang dan dewasa.

Sedikit santapan rohani untuk dihadam kita semua. Berpesan untuk diri sendiri jua. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah yang Maha Esa. Yang lemah itu kekhilafan diri ini, hamba-Nya yang lemah singgah mencari bekalan di dunia fana.










p tumbuk s : Gaya penulisan baru.. ^_^

No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif