Wednesday, March 21, 2012

Tak Dengar Cakap



Assalamualaikum..
Salam sejahtera semuanya..

Aku mulakan dengan satu petikan kata-kata.
"Some humans would do anything to see if it was possible to do it. If you put a large switch in some cave somewhere, with a sign on it saying 'End-of-the-World Switch. 'PLEASE DO NOT TOUCH', the paint wouldn't even have time to dry."
-Terry Pratchett, Thief of Time-

Betul tak apa yang Terry cakap? Maksudnya, manusia ni ada satu perangai. Bukan semua, tapi sebahagian daripada kita. Satu sikap yang sememangnya tak baik tapi seringkali dilakukan. Sikap tu adalah tak dengar cakap. Perangai buruk suka menentang arahan. Ingkar.

Pernah kan korang nampak papan tanda "dilarang memijak rumput". Haaa, ada lar orang dengan bangganya akan terus memijak rumput sebaik saja nampak papan tanda tersebut. Bukan korang yang baca lar, orang lain. Saja suka-suka. Rasa bahagia dapat melanggar arahan.

Apa sebab diorang macam tu? Sebabnya adalah diorang nak tengok apa akan terjadi kalau buat benda yang dilarang. Sebab tu lar ada orang yang suka langgar peraturan. Dia nak tengok boleh tak orang tangkap dia. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya gedebuk ke tanah jua kan. ^_^

Kepada korang yang suka mencuba apa yang orang tak bagi buat tu, insaf lar ya. Ada lar sebab orang larang. Renung-renungkan. Selamat beramal. Wassalam. :)











p palang s : Tahniah pelajar cemerlang SPM..

No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif