Friday, July 27, 2012

Memorable Childhood

Assalamualaikum..

Pagi kelmarin (Rabu) aku belajar Biologi. Dengan teramat mengantuknya lantaran puasa. Berapa puluh juta kali menguap, tak terkira dah. Sampai tiga empat kali basuh muka pun susah sangat nak menahan mata sepanjang dua jam tu. Tetiba lecturer meleret masa ajar part "Bacteria Reproduction" dan tengah bercerita teknik Transformation.

Entah kenapa tersesat masuk cerita Ultraman. Lecturer aku suka Ultraman. Maka satu kelas pun mulalah menyambung nama Ultraman dengan kartun-kartun zaman kanak-kanak aku. Antaranya Power Rangers. Aku pun berimaginasi sebentar. Sungguh indah zaman kanak-kanak aku dalam era 90-an ditemani kartun-kartun ni. Aku membesar dengan diorang.

Ni antara kartun-kartun yang paling aku ingat..


Hanya mengikut abjad. Courage The Cowardly Dog. Seorang anjing yang takut-takut berani. Kenapa? Walaupun anjing ni selalu kelihatan takut seperti namanya 'coward', dia tetap berani dalam menyelamatkan orang terutama tuannya daripada ancaman bahaya. Berwarna ungu dan boleh berlari dengan dua kaki saja, Courage digambarkan sebagai hero yang menyelamatkan tuannya yang jahat dan kurus kering serta isteri tuannya yang berbadan gempal. Aku masih ingat.


Yeah, antara semua kartun-kartun Disney, diorang kat atas ni yang aku paling suka. Berulang kali aku tengok masa muda dulu. Dua pasang kekasih dan dua ekor anjing. Mickey Mouse dan awek comelnya, Minnie Mouse dan anjing diorang, Pluto. Donald Duck yang seringkali bising dengan suara itiknya bersama kekasihnya, Daisy Duck. Dan Goofy, kawan baik diorang. Kisah tiga orang kawan baik Mickey, Donald dan Goofy. Penghibur masa kecil.


Yeah, kisah lima orang rakan baik. Baik la sangat... Nobita, seekor budak yang sering menjadi mangsa buli dan bodoh. Giant, suka melalak walaupun suaranya tak sedap, pembuli Nobita yang tegar. Sinyu, sebuah kawan baik Giant yang kaya dan suka bangga diri. Sizuka, gadis comel yang sangat diminati Nobita tetapi juga direbut Giant. Dan seorang robot dari masa depan, Doraemon, yang memiliki pelbagai alat dalam poket ajaibnya untuk membantu Nobita yang sentiasa dalam kesusahan.


Popeye The Sailor Man.. Seekor kelasi yang kurus dan tidak lekang dengan topinya dan paip. Permulaan cerita lazimnya menyaksikan kekasih Popeye, Olive Oyl, diculik atau dipikat oleh Bluto, juga kelasi tetapi berbadan sangat tegap. Seperti hero Hindustan, Popeye akan kalah awal dan teruk dibelasah oleh Bluto. Tidak pernah mati, Popeye mengajar kanak-kanak untuk makan sayur. Popeye kononnya akan mendapat kekuatan luar biasa selepas makan sayur bayam dalam tin. Ototnya akan timbul dan sangat gagah untuk membelasah Bluto.


Ada aneka jenis Power Rangers dan aku suka tengok mana-mana pun. Kisah lima orang adiwira lima warna dan dalam beberapa siri ada sorang lagi adiwira ekstra. Diorang ni manusia biasa yang akan bertukar bila ada raksasa baru yang keluar. Bila raksasa tu dah kalah, raksasa tu akan jadi besar dan akan membuat lebih banyak kerosakan. Power Rangers berlima (dah macam Hang Tuah bersaudara) akan memanggil kenderaan masing-masing dan semua tu akan bergabung menjadi satu robot besar yang dikawal oleh diorang berlima dari jantung. Kadang-kadang ada tiga robot, seingat aku lar.


Yeah. Kalau peribahasa Melayu ada "bagaikan anjing dengan kucing", kartun ni memperkenalkan pergaduhan kucing dan tikus. Sudah lumrah, si kucing (Tom) mesti nak makan si tikus (Jerry). Tapi dalam setiap episod, Jerry pasti dapat mengalahkan Tom. Moralnya, walaupun kecil, Jerry bijaksana, pintar dan licik untuk menewaskan musuhnya. Kadang-kadang, dalam beberapa episod, Tom dan Jerry akhirnya berbaik. Jarang sekali Tom berjaya mengatasi Jerry. Aku sampai benci Jerry. Asyik beliau saja menang. Unfair!


Antara kartun feberet aku. Ada banyak jenis Ultraman, tapi yang ni aku pilih daripada pak cik Google sebab aku ingat lubang hidung beliau. Ultraman ni pun manusia biasa dari satu pusat kawalan yang aku tak berapa ingat apa kebenda entah. Beliau ni menyembunyikan identitinya dan takde sorang pun tau siapa hero bernama Ultraman ni. Akan ada raksasa yang muncul kerana gangguan dari angkasa (kalau aku tak silap!), dan memusnahkan bandar di Jepun. Pusat kawalan tu akan menyerang dengan jet yang biasanya dipandu dua orang (termasuk karakter Ultraman). Jet tu akan dimusnahkan raksasa dan Ultraman akan muncul. 

Seperti hero Hindustan, Ultraman akan kalah awal. Berlawan ala silat, raksasa akan membuatkan Ultraman begitu lemah. Skrip yang klise, lampu di dada Ultraman akan bertukar merah dan berkelip-kelip tanda sudah hampir kehabisan tenaga. Ultraman akan mengumpulkan segala tenaga yang ada dan melakukan aksi terkenal "Fire!" dengan menyilangkan tangan. Raksasa pun kalah.


Whoaa! Itulah masa kanak-kanak aku. Kau ada? Ada banyak lagi kartun femes seperti Powerpuff Girls dan Dragon Balls tapi aku tak layan sangat. Eh, suka hati lar. Setiap orang ada kartun kegemaran masing-masing. Ini yang menceriakan masa muda aku. Haha. Sebelum Shin Chan, Dora The Explorer, Jimmy Neutron dan Go Diego Go, kartun-kartun ni yang menjadi penghibur. Siapa yang tak tengok kartun tu takde masa muda. Hoho. Aku membesar dengan kartun-kartun yang best. Masa muda yang indah.











p palang s : Busy weekend coming soon..


3 comments:

Eera Shera said...

power renjes. tiap sabtu tb 2 6 ptg! hehe..mmg tggu slalu.. otomen x minat la. doremon, popeye dgn tom n jerry tu mmg peberet la..lg kluang man, usop sontorian, anak2 sidek..eeii bes kn zaman tu ;)

nurshamila said...

sgt suka power rangers, ultraman, tom and jerry. fuhh best gila masa muda2 dulu. eh skang pon muda lg apa..hehe

M Fizan said...

@Eera Shera a'ah la. saya nak tambah kluang man. terlupa pasal usop dan anak2 sidek. nak cite katun melayu plak :)

@nurshamila hehe. sedar lar diri tu dah tua :)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif