Saturday, July 28, 2012

Nak Balik!

Assalamualaikum.

Sehari dua ni kecoh pasal perkahwinan pasangan remaja yang kedua-duanya masih sangat muda, mentah dan hijau. Ramai yang memuji, tak kurang yang mengeji. Sekurangnya perkahwinan diorang meriah dengan majlis persandingan. Maksudnya, kedua-dua belah pihak mendapat restu ibu bapa. Itulah masalah ibu bapa hari ni yang menghalang perkara baik. Jika anak-anak sedar tanggungjawab yang perlu dipikul, lepaskanlah diorang menghindari maksiat dan bisikan syaitan. Setiap orang ada pandangan masing-masing. Bagi aku, aku pun nak kawin jugak!

Lari tajuk dah. Ekceli aku nak balik Changloon minggu depan. Aku teringin nak puasa sama-sama dengan famili. Tapi memandangkan tiket agak mahal plus perjalanan yang panjang, aku rasa malas nak bertapa dalam perut bas. Ayah aku suruh balik puasa kat sana. Dan kebetulan minggu depan cuti Nuzul Quran, maka aku rasa inilah masanya aku menunaikan hajat di hati. Ceywah! Rasa macam nak beristeri dah tu.


Aku kalau boleh nak balik secepat mungkin. Nak lebih masa kat sana. Kelas habis pukul 12 tengah hari. Kalau nak balik lepas solat Jumaat, tak sempat lar aku sampai sebelum waktu berbuka. Sebabnya, perjalanan dari Shah Alam ke Changloon memakan masa lebih enam jam. Tu pun kalau jalan tak sesak. Aku nak berbuka puasa dengan famili. Hari Jumaat yang mulia. Penghulu segala hari. Tiket belum beli lagi ni. InsyaAllah, dengan izin Allah, kalau tak ada aral melintang, aku akan tiba sebelum masuk waktu berbuka.

Walaupun cuti cuma empat hari, itu pun sudah memadai. Aku takkan pulang beraya ke Kedah kerana aku akan beraya di kampung sebelah ayah di Kota Tinggi, Johor. Aku cuma nak rasa keseronokan berpuasa di tempat aku membesar. Kalau boleh, nak jugak rasa berbuka di Kuala Perlis. Hoho. Semua aku nak. Macam jugak fikir nak beli macam-macam sebelum ke bazar. Alhamdulillah, aku dapat mengawal nafsu. Sekian entri ringkas. Wassalam. ^_^











p palang s : I'm coming home...


3 comments:

nurshamila said...

alaa baru nk ajak balik raya sekali. uhuk

Edy Fee said...

ok la shah alam changlon je..edy kangar..lagi lama.hehe ke shah alam

M Fizan said...

@nurshamila haha. tahun depan ea.

@Edy Fee hehe. saya penah dari shah alam ke kangar baru ke changloon. dem!

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif