Sunday, July 1, 2012

Menuju Kemuncak

Assalamualaikum.

Debaran Euro 2012 akhirnya sampai ke kemuncaknya. Dua pasukan berentap merebut hak sebagai juara.
Adakah juara lama akan terus mengekalkan kuasa? Atau mungkinkah juara baru akan bertakhta? Semuanya akan terjawab di Kiev, 8.45 malam waktu tempatan, 2.45 pagi waktu Malaysia. Awal pagi esok semua persoalan akan terjawab.


TROFI IDAMAN

 

SIAPA FINALIS?

Sepanyol memburu kemasyhuran hatrik kejuaraan utama dunia selepas mengungguli Euro 2008 dan Piala Dunia 2010. Satu lagi kejuaraan Eropah akan memahatkan nama diorang dalam lembaran sejarah bola sepak dengan rekod unik. Tiada pasukan pernah melakukannya. Tiada siapa dapat menafikan potensi La Furia Roja untuk mencapai kekebalan (immortality) dalam Dewan Kemasyhuran (Hall of Fame) bola sepak dunia. Kini diorang adalah pasukan nombor satu dunia.

Pasukan di ranking ke-12 dunia, Itali memiliki tradisi hebat di pentas tertinggi global. Gli Azzuri adalah juara dunia empat kali. Kali terakhir Itali menakluk dunia adalah pada tahun 2006. Memegang rekod sebegitu saja sudah cukup menghadirkan gerun. Namun, Itali hanya menjuarai Euro sekali saja iaitu pada tahun 1968 di bumi diorang sendiri. Maka Itali harus menafikan sejarah untuk menggenggam trofi di luar tanah air.

KEKUATAN

Sepanyol memiliki generasi terhebat dunia ketika ini. Dari posisi penjaga gol hingga ke penyerang, Pemain Sepanyol mempunyai teknik dan kreativiti menakjubkan. Sepanyol diketuai salah sorang penjaga gawang terbaik dunia, Iker Casillas. Jentera tengah Sepanyol pula dibarisi pemain-pemain terhandal untuk era ini. Dua perancang terbaik dunia ketika ini, Xavi Hernandez dan Andres Iniesta menjadi nadi penggerak serangan.

Kekuatan utama Sepanyol terletak pada kepakaran diorang melakukan passing game. Falsafah permainan menyimpan bola dengan hantaran-hantaran pendek yang majoriti dilakukan di kawasan diorang sendiri dinamakan tiki-taka. Sukar untuk lawan merampas penguasaan bola Sepanyol yang biasanya mendominasi lebih 60% permainan.

Itali pula sememangnya terkenal dengan gaya permainan bertahan. Azzuri mempunyai satu unit defensif yang kukuh dan sukar ditembusi. Jika Iker Casillas bukan penjaga gol terbaik dunia untuk generasi ini, gelaran itu hanya layak disandang Gianluigi Buffon. Jika perancang terbaik dunia bukan dari Sepanyol, nadi pasukan Itali, Andrea Pirlo saja yang layak mendapat penghormatan itu. Itulah gambaran kekuatan Itali.

KELEMAHAN

Sukar untuk mencari kelemahan Sepanyol apabila diorang menguasai bola dengan sangat dominan. Buktinya? Sepanyol dan Barcelona yang terkenal dengan passing game memiliki serangan ke kubu diorang yang paling rendah. Tetapi pertemuan di peringkat kumpulan membuktikan Itali boleh merobohkan benteng goyah Sepanyol. Tanpa tonggak utama, Carles Puyol yang tercedera, gandingan Gerard Pique dan Sergio Ramos sangat lemah. Jika bukan kerana barisan tengah mengunci bola, gawang Sepanyol mungkin bocor lebih kerap.

Itali pula memiki masalah kebergantungan. Andrea Pirlo adalah nadi Itali. Jika Pirlo di'mati'kan, Itali dalam bahaya. Penjaring terbanyak Itali, Mario Balotelli, pula sukar diramal. Malah kekuatan utama Itali, benteng pertahanan yang utuh juga tidak kebal. Inilah kebimbangan utama Itali kerana diorang sangat mengharapkan keampuhan benteng untuk menentang arus hantaran Sepanyol. Namun begitu, jika dilihat pertemuan pembukaan kumpulan, Itali mampu menyaingi penguasaan bola Sepanyol dengan adanya Pirlo.

KUNCI PERLAWANAN


Vicente Del Bosque vs Cesare Prandelli. Persoalan siapa lebih genius dalam mengatur strategi gagal dirungkai dalam peringkat kumpulan ketika Itali mengikat Sepanyol 1-1. Dalam perlawanan itu, kredibiliti Del Bosque menjadi tanda tanya apabila menggunakan formasi 4-3-3 tanpa penyerang tulen a.k.a 4-6-0. Prandelli pula dipuji apabila menggunakan formasi 3-5-2 untuk mengunci barisan tengah Sepanyol dan ternyata taktik itu efektif. Del Bosque akan cuba membalas kritikan terhadapnya ketika Prandelli cuba melengkapkan pencapaian gemilangnya. Del Bosque bakal mencipta sejarah unik selaku jurulatih pertama memenangi Liga Juara-Juara Eropah, Piala Dunia dan Euro jika menang malam ini.


Iker Casillas vs Gianluigi Buffon. Dua orang penjaga gol terbaik dunia. Dua orang kapten pasukan. Casillas dan Buffon yang beraksi hebat bersama kelab Real Madrid dan Juventus untuk menjuarai liga utama negara masing-masing kini perlu memberikan aksi terbaik untuk menjulang trofi paling berprestij di Eropah. Jika pasukan masing-masing menang, salah sorang saja yang dapat menggenggam piala keramat itu. Casillas atau Buffon?


Jordi Alba vs Daniele De Rossi. Seorang bek kiri tulen dan sorang lagi bek tengah yang beraksi di luar posisi kegemaran. Alba ialah bek kiri Valencia yang baru saja menjadi pemain Barcelona. De Rossi pula sebenarnya sorang pemain tengah bertahan. Tetapi De Rossi beraksi cemerlang semasa menentang Sepanyol dan terus kekal beraksi sebagai pertahanan. Alba pula menjadi tonggak pertahanan Sepanyol kerana Pique dan Ramos beraksi kurang cemerlang sepanjang kejohanan. Larian Alba di sayap kiri sering menggugat bek kanan pasukan lawan.


Xavi Hernandez vs Andrea Pirlo. Dua orang yang menjadi nadi penggerak buat kelab dan negara. Dua orang perancang terhandal generasi ini. Xavi adalah kunci permainan tiki-taka Sepanyol yang membosankan tetapi berkesan. Xavi memiliki statistik hantaran tepat yang terbaik jika berada di tahap prestasi terbaik. Begitu juga Pirlo yang menjadi kunci serangan Itali. Pirlo melakukan hantaran pintar ketika Antonio Di Natale meruntuhkan kubu Sepanyol dalam perlawanan Kumpulan C. Xavi dan Pirlo akan menentukan pemenang malam ini.


Fernando Torres vs Mario Balotelli. Dua orang penyerang prolifik berkualiti tinggi. Dua orang pemain tidak konsisten yang diramal. Prestasi diorang seperti yo-yo. Jika diorang beraksi baik, diorang adalah antara yang terbaik di dunia. Tapi jika diorang tak menjadi, diorang beraksi macam budak tadika. Torres hanya masuk sebagai pemain gantian ketika Sepanyol menentang Itali di awal kejohanan. Torres mempersiakan peluang keemasan ketika hanya berdepan Buffon dalam situasi satu lawan satu. Balotelli melakukan kesilapan serupa selepas merampas bola daripada Ramos dan menanti terlalu lama untuk melakukan percubaan sehingga Ramos menolak bola dari kakinya.

Dalam perlawanan seterusnya, Torres meledak dua gol menentang Republik Ireland. Balotelli terpaksa menunggu perlawanan terakhir peringkat kumpulan untuk meledak gol cantik menentang Republik Ireland. Balotelli juga bertanggungjawab memusnahkan impian Jerman apabila menjaringkan kedua-dua gol Itali dalam pusingan separuh akhir. Kini Torres dan Balotelli mungkin bersaing untuk menentukan siapa lebih hebat. Jika Torres tidak diturunkan oleh Vicente del Bosque, Balotelli berpeluang untuk menyinar. Hanya jika malam ini adalah miliknya.

RUMUSAN

Sepanyol mungkin akan menguasai bola. Tetapi Itali dijangka dapat mengimbangi kekuatan Sepanyol. Sepanyol akan lebih berhati-hati dan memilih kemenangan tipis. Itali akan bermain secara bertahan dan mengharapkan serangan balas pantas. Jeneral padang, Xavi dan Pirlo adalah kunci kemenangan kedua-dua pasukan. Del Bosque dan Prandelli akan terlibat dalam perang taktikal untuk menentukan genius dengan strategi paling berkesan. Jika perlawanan berlanjutan ke penentuan sepakan penalti, Itali mungkin bergelar pemenang. Pasukan dengan kekuatan mental paling kuat lebih layak keluar selaku juara.

Persoalan siapa juara Euro 2012 akan terjawab awal pagi esok.

RAMALAN

Sepanyol 1-2 Itali










p palang s : Just enjoy the show...


2 comments:

Faza said...

i support portugal before.. well i wont to talk about their lose *sad but for this final euro i go for Itali.. yup Itali hehe

M Fizan said...

@Faza sama lar. saya support portugal jugak. saya fans CR7. :) eh, sama lagi. saya pun pilih itali final ni. sebab anti-sepanyol. haha. asalkan bukan sepanyol. suka itali sebab pirlo dan buffon + balotelli. ITALI WILL WIN ^_^

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif