Saturday, January 18, 2014

Khusyuk

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, semalam dikurniakan kesempatan untuk solat Jumaat di Masjid Jamek. Lebih 10 stesen LRT dari Sri Petaling. Hampir setengah jam perjalanan menaiki LRT. Selalu aku solat di Sungai Besi. Tapi semalam abang naqib usrah ajak solat di sana. No problemo.

Aku tertarik dengan kuliah sebelum masuk waktu Zohor. Penyampaian yang sangat menarik. Sampai aku yang mengantuk tak jadi nak tidur. Kuliah tu berkaitan 'khusyuk'.

Cuba kita tanya diri kita. Sejak kita mula solat, berapa kali kita khusyuk dalam solat. Sedangkan dalam surah al-Mukminun, khusyuk dalam solat termasuk dalam ciri-ciri orang beriman yang berjaya.

Alasan kita untuk tidak khusyuk adalah kerana ianya sukar. Sedangkan kita meletakkan khusyuk di tempat yang tak sepatutnya. Contohnya, lelaki boleh asyik tengok bola sampai orang berbual pun kita tak sedar.

Yang wanita pula asyik tengok mamat Cullen dalam Twilight sampai tak perasan jam sudah melewati tengah malam. Kalau tengok Running Man, gempa bumi pun mungkin tak dapat dikesan. Itulah khusyuk yang bukan pada tempatnya.

Lantas apa lagi alasan kita untuk tak khusyuk dalam solat? Marilah kita cuba untuk mencapai khusyuk dan hadirkan hati dalam solat. InsyaAllah.

Moga Allah redha dengan saya dan kalian jua.

Pesanan penaja: Cubalah untuk khusyuk dalam solat.



Putrajaya
1035
18/01/2014




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif