Thursday, January 23, 2014

Slow Down

Assalamualaikum.

Sebarang pertanyaan: AskFM

Slow Down. Bukan lagu Selena Gomez.

Sedih melihat orang yang pergerakan solatnya begitu laju. Kalau di jalan raya, kelajuan sebegitu membunuh dan pasti melepasi had laju yang dibenarkan. Sebenarnya, lebih kepada muhasabah diri. Dulu aku juga begitu. Solat sekadar menunaikan kewajipan.

Hinggalah aku sedar, solat lebih daripada sekadar kewajipan. Ketika solat, kita menghadap Pencipta kita. Seharian sibuk dengan urusan dunia, minima lima kali sehari semalam kita menunaikan solat fardhu untuk berdating dengan Allah. Adilkah kita apabila kita solat ala kadar saja?

Kemudian, kita menadah tangan berdoa meminta kepada-Nya? Ya, Allah Maha Mendengar. Dan Allah suka orang yang berdoa. Walaupun kita solat sambil lewa, Dia tak menghukum kita secara langsung di dunia. Sesungguhnya Allah Maha Pemurah. Rahmat Allah terlalu luas.

Solat 'ninonino' tapi nak mintak macam-macam. Allahu. Astaghfirullah.

Cuba kita tanya diri kita. Berapa banyak solat yang pernah kita tunaikan yang kita yakin mampu membawa kita ke syurga? Adakah ibadat solat kita diterima Allah? Astaghfirullah.

Marilah perbaiki solat kita. Kita menghadap Allah yang menciptakan seluruh alam semesta. Tuhan Yang Maha Esa. Bukan kekasih atau kawan biasa. 

Pesanan penaja: Pandanglah pesanan yang diberi. Bukan diri ini yang kurang serba-serbi.

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.



Bukit Jalil
0700
23/01/2014



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif