Welcome To My Life...

Saturday, January 11, 2014

Pagi Sabtu

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Pagi ni Persatuan Kebudayaan Melayu dan Persatuan Muslim IMU berjaya mengadakan welcoming party untuk meraikan para pelajar muslimin dari batch ME113 2013 sehinggalah batch MPharm yang baru masuk bulan ni.

Sesi ini bertujuan untuk merapatkan ukhuwah sesama pelajar Muslim di sini agar persaudaraan bertambah kukuh untuk terus bertahan di arena yang penuh dugaan ini. Sesi yang bermula jam 9 pagi dan tamat jam 12 tengah hari. 

Aku tahu hari ni ada permainan. Tapi tak sangka sarapan yang dijanjikan hanya dapat dinikmati sebagai makan tengah hari. Tsk tsk.






Kami dibahagikan kepada tiga kumpulan. Satu kumpulan melibatkan lima atau enam orang. Sesi pertama adalah taaruf untuk mengenali setiap ahli kumpulan. Bukan kenal secara permukaan saja. Perlu kenal mendalam. Kami perlu tahu nama ibu dan ayah rakan-rakan, tempat lahir, hobi, makanan kegemaran, dan beberapa lagi soalan.



Nama kumpulan kami Teletubbies. Sebabnya, budak baju kuning yang paling kanan tu jadi Teletubbies dalam orientasi MPharm. Sebagai junior (walaupun sebaya dan kenal di INTEC), dia jadi ketua kumpulan. Seorang yang sangat ceria dan meriah.

Semuanya ada empat stesen yang kami perlu lalui. Stesen pertama, kami perlu meneka peribahasa dengan bahasa isyarat dan menyampaikan maklumat melalui gambar. Stesen kedua, kami perlu mengisi air dalam botol menggunakan beberapa alat. Stesen ketiga, kami main baling belon berisi air untuk membuli 'monyet' di tengah bulatan.

Stesen keempat, pengetahuan kami tentang satu sama lain diuji dengan soalan-soalan tentang rakan-rakan. Keseluruhannya, memang menarik walaupun penat. Tapi agak terkilan sebab sarapan aku dah jadi brunch. Aigoo. Sedih.

Sesi terakhir selepas makan tengah hari adalah perkongsian senior. Antara perkara yang paling menarik perhatian aku adalah tentang jumlah muslimin batch aku yang angkanya jauh lebih ramai dari senior sebelum ini.

Pesan senior, suara kami kuat. Jadi manfaatkan suara kami yang kuat itu agar suara Islam dapat didengari dan tidak diabaikan begitu saja.

Pesanan penaja: Jangan tidur pagi Sabtu. Keluar beriadah. Badan cergas, otak cerdas.


Bukit Jalil
1435
11/01/2014


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif