Welcome To My Life...

Thursday, January 2, 2014

My Team 2013

Assalamualaikum.

Uefa.com sedang membuat undian Pasukan Terbaik Tahun 2013. Aku telah memilih para pemain yang aku kira terbaik dapat dihimpunkan sepanjang tahun lepas.


Formasi yang aku pilih adalah 3-5-2. Aku memang suka pasukan yang menyerang. Jika aku menjadi pengurus, aku takkan bermain secara bertahan macam penakut. Aku akan ambil risiko kerna hidup ini adalah tentang mengambil peluang yang ada. You only live once!

Aku mahu Manuel Neuer (Bayern Munich) menjaga gawang pasukan aku. Mungkin sebab dia suka naik tinggi dan bernaluri seorang pemain tengah. Tiga pemain yang membina kubu melindungi Neuer ialah David Alaba (Bayern Munich), Vincent Kompany (Manchester City) dan Thiago Silva (Paris Saint-Germain).

Tiga pertahanan kental untuk mengekang sebarang serangan balas. Alaba akan membantu serangan dari bahagian sayap bermakna hanya Kompany dan Thiago menjadi barisan terakhir di benteng. Jangan risau. Aku ada lima pemain tengah dengan dua daripadanya berfungsi sebagai holding midfielder. Maka formasi aku lebih kepada 3-2-3-2.

Aku pilih dua pemain berkulit hitam untuk posisi pemain tengah bertahan. Paul Pogba (Juventus) dan Yaya Toure (Manchester City). Walaupun mereka bernaluri menyerang, tugas mereka dalam pasukan aku adalah mengawal permainan dan melindungi benteng.

Tiga pemain tengah menyerang ialah Marco Reus (Borussia Dortmund) di sayap kanan, Gareth Bale (Real Madrid) di sayap kiri, dan Mesut Ozil (Arsenal) di tengah. Ozil mungkin akan membentuk serangan tiga serangkai bersama penyerang. Maka formasi aku boleh menjadi 3-4-3 sepanjang perlawanan.

Dan tiada lagi gandingan penyerang yang aku minati selain 'mereka' berdua. Dua pemain terbaik generasi ini. Dua pemain yang selalu dibandingkan. Mereka tidak sama. Mereka hebat dalam cara masing-masing. Sukar untuk menentukan siapa lebih baik. Sama hebat, sama dahsyat. Jika mereka bergabung (seperti dalam pasukan aku), tiada pasukan akan dapat menyekat.

Lionel Messi (Barcelona) dan Cristiano Ronaldo (Real Madrid). Pemusnah berkembar yang lengkap dan sempurna. Tiada tandingan. Mungkin aku boleh pilih Zlatan Ibrahimovic bersama mereka dan gandingan serangan ini akan menghancurkan mana-mana pasukan. Bagi aku, lima pemain tengah lebih stabil dan kawasan tengah lebih padat.

Inilah pasukan idaman aku bagi tahun 2013. Cara terbaik untuk bertahan adalah dengan menyerang. Jika sesuatu pasukan dapat menguasai bola dengan sangat dominan dan menggempur lawan bertubi-tubi, bagaimana pasukan itu dapat diserang?



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif