Sunday, January 5, 2014

Menulis

Assalamualaikum.

Bismillah. Apabila seorang kakak menegur penulisan aku, aku anggap itu teguran Allah. Sudah sampai masanya aku menilai semula tujuan aku menulis.

Bukan mudah menjadi seorang penulis. Tak kira apa yang kita tulis, kita mesti bertanggungjawab atas apa yang kita tulis dan orang baca. Sampaikanlah perkara-perkara yang baik dan benar.

Berhati-hatilah dalam menyebarkan sesuatu berita. Pastikan kesahihan sumber kerana dikhuatiri kita menyebarkan berita. Contohnya tentang keburukan orang. Jika perkara itu tidak benar, ia dikira fitnah. Jika perkara itu benar sekalipun, ia boleh dikira mengumpat. Atau membuka keaiban orang.

Tetapi menyampaikan kebenaran tentang kezaliman pemerintah itu tidak berdosa. Cuma pastikan ia bukan berita palsu. Semuanya bergantung kepada niat kita.

Kalau menyebarkan sesuatu yang tidak benar dengan sengaja, itu lebih zalim. Takutlah dengan azab Allah yang pedih.

Kita juga akan berdosa jika menyebarkan hadis palsu. Amat penting mengetahui apa yang kita ingin sebarkan dan memeriksa sumber yang kita dapat. Ini sangat penting dalam menjaga adab penulisan.

Bahasa pula janganlah kasar. Jangan mengguris hati orang. InsyaAllah. Biarlah penulisan kita menjadi saksi bahawa kita berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran.

Sabar itu indah. Moga Allah redha dengan kita semua.

Pesanan penaja: Tulis apa yang kita yakin dan pasti benar.



Bukit Jalil
2010
05/01/2014



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif