Welcome To My Life...

Friday, May 13, 2016

Dokter Di Tadika

Assalamualaikum.

Al kisahnya, aku sekarang berada di minggu ketiga posting 'Family Medicine'. Hari ni kumpulan aku berada di KK Seremban. Kumpulan aku seramai lapan orang berpecah dua. Separuh attach dengan Medical Officer, dan separuh lagi termasuk aku ikut jururawat untuk lawatan ke sekolah (school visit). Begitulah sepatutnya mengikut jadual. Nak dijadikan cerita, pagi tadi baru dapat tahu kami tak akan ke sekolah rendah atau menengah. Sebaliknya, kami akan pergi tadika! Ya, TADIKA. Walaupun itu bukan dalam jadual, kami tetap ikut sebab nak isi buku log.


Aku dan tiga orang rakan (Matt, Han, dan Thiv) menaiki kereta Matt dan mengikuti van klinik yang membawa jururawat. Sempat singgah kedai tepi jalan milik sorang pak cik Kelantan yang jual nasi kerabu dan nasi lemak. Perjalanan disambung menuju tadika di kawasan Seremban 2. Sampailah kami di tadika pertama. Majoriti kanak-kanak berbangsa Cina. Ada sorang cikgu Melayu, yang selebihnya Cina (do not read it in racist way). Jururawat bagi pendidikan kesihatan dalam bahasa Melayu, dan perlu diterjemahkan baru kanak-kanak faham.

Pendidikan kesihatan yang diberi adalah cara membasuh tangan yang betul. Seronok budak-budak tu ikut langkah-langkah yang diajar. Tapi seronok kira sajalah. One, two, three... sampai ten. Semua kira sama-sama. Bunyi serentak. Cara basuh berterabur. Biasalah budak-budak. Aku pun tak faham. Ajar sekali lalu memanglah budak-budak tu takkan ingat. Mungkin budak tu semua akan ingat wajah 'dokter yang kacak' (baca: aku). Lepas tu, ketinggian dan berat badan para pelajar diukur. Kanak-kanak pun beratur ikut umur. Tiga tahun ada, empat tahun ada, lima dan enam.


Sambil tunggu semua tu selesai, aku pun seronok melayan kerenah budak-budak tu. Aku ajak high five, ditamparnya tapak tangan aku berkali-kali. Mujurlah tangan abam sado. Selepas selesai kerja, masa untuk gambar dengan semua pelajar. Perjalanan disambung lagi ke tadika kedua dan terakhir untuk hari ni. Tak berapa jauh. Jumlah pelajar di sini tak seramai di tadika pertama. Cikgu pulak ramai berbangsa India walaupun kanak-kanak berbilang bangsa. Situasi sama berulang cuma kurang  meriah sikit.

Konklusinya, memang pengalaman berharga. Walaupun sekali saja school visit (atau kindergarten visit bagi kami) dalam posting ni, aku rasa puas hati dengan apa yang aku lihat. Mungkin kanak-kanak tu masih terlalu kecil untuk faham, tetapi pendidikan kesihatan ni bagus sebagai pendedahan.

Keyboard off.


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif