Welcome To My Life...

Saturday, May 21, 2016

Piala Thomas/Uber 2016: Finalis

Assalamualaikum.

Selepas enam hari pertandingan, akhirnya dua pasukan terbaik layak ke perlawanan akhir untuk membuat perhitungan siapa yang lebih layak membawa pulang piala idaman dalam sukan badminton. 

Separuh akhir pertama Piala Thomas menyaksikan Indonesia bangkit dari ketinggalan untuk menang 3-1 mengatasi Korea Selatan yang mengejutkan China di pusingan suku akhir. Selepas Son Wan-Ho meletakkan Korea Selatan di depan, dua beregu Korea yang ampuh menumbangkan gandingan China gagal menangani ketangkasan pasangan Indonesia ketika perseorangan kedua Indonesia, Anthony Ginting, menyumbang mata penting selepas menewaskan Lee Dong-Keun.

Separuh akhir kedua menyaksikan perlawanan berlangsung sehingga ke perseorangan ketiga dan Denmark mempunyai kekuatan untuk mara walaupun ketinggalan 2-0. Kebangkitan Denmark gagal disekat oleh Malaysia.

Kegagalan pasukan lelaki mereka tidak menjejaskan tumpuan pasukan wanita China yang menang mudah 3-0 menentang India sekali gus tidak melepaskan sebarang mata kepada pihak lawan dalam edisi kali ini. Pilihan ketiga, Korea Selatan, pula menewaskan Jepun (pilihan kedua) untuk menempah tiket bertemu China.

Berikut adalah dua pasukan yang akan berentap merebut kejuaraan kali ini, rekod mereka sepanjang edisi 2016, dan barisan kemungkinan yang akan beraksi (ranking dunia dalam kurungan).

---------------------------------------------

PIALA THOMAS

INDONESIA (pemenang kumpulan B) [20-3]
vs Hong Kong 5-0
vs Thailand 4-1
vs India 5-0
vs Hong Kong 3-1
vs Korea 3-1

DENMARK (pemenang kumpulan D) [19-6]
vs Afrika Selatan 5-0
vs New Zealand 5-0
vs Taiwan 3-2
vs Jepun 3-2
vs Malaysia 3-2

Jonatan Christie vs Viktor Axelsen
Mohammad Ahsan/Hendra Setiawan vs Mathias Boe/Mads Conrad-Petersen
Anthony Ginting vs Hans-Kristian Vittinghus
Angga Pratama/Ricky Karanda Suwardi vs Kim Astrup/Anders Skaarup Rasmussen
Ihsan Maulana Mustofa vs Emil Holst

---------------------------------------

PIALA UBER

CHINA (pemenang kumpulan A) [21-0]
vs Malaysia 5-0
vs Sepanyol 5-0
vs Denmark 5-0
vs Taiwan 3-0
vs India 3-0

KOREA SELATAN (pemenang kumpulan B) [20-2]
vs USA 5-0
vs Mauritius 5-0
vs Taiwan 4-1
vs Indonesia 3-0
vs Jepun 3-1

Li Xuerui vs Sung Ji-Hyun
Tian Qing/Zhao Yunlei vs Jung Kyung-Eung/Shin Seung-Chan
Wang Shixian vs Bae Yeon-Ju
Chen Qingchen/Tang Yuanting vs Chang Ye-Na/Lee So-Hee
Wang Yihan vs Kim Hyo-Min

-------------------------------------------------

Peluang Indonesia dan Denmark adalah 50-50. Indonesia adalah pasukan paling berjaya dalam sejarah Piala Thomas kerana kekuatan mereka di masa lampau selama beberapa generasi. Walaupun China adalah gergasi badminton dunia hari ini, kegagalan pasukan tuan rumah akan dimanfaatkan Indonesia menentang lawan yang tidak pernah memenangi Piala Thomas. Ini adalah peluang terbaik Denmark dengan barisan yang kuat. Kunci perlawanan adalah perseorangan kedua. Jonatan Christie atau Anthony Ginting boleh dipilih untuk menentang pemain berpengalaman, Hans-Kristian Vittinghus, yang telah menyumbang mata penting untuk Denmark dalam edisi kali ini.

Peluang Korea Selatan dalam final Piala Uber pula kurang meyakinkan. Walaupun berjaya menewaskan Jepun, barisan pemain China lebih hebat terutama dalam acara perseorangan. Korea perlu mencuri satu mata dari acara perseorangan dan memenangi kedua-dua acara beregu untuk menewaskan musuh tradisi.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif