Welcome To My Life...

Sunday, May 22, 2016

Piala Thomas/Uber 2016: Hari Kelapan

Assalamualaikum.

22 Mei 2016, hari kelapan, final Piala Thomas.

"Sejarah Baru Tercipta"

INDONESIA 2-3 DENMARK
Tommy Sugiarto vs Viktor Axelsen [17-21, 18-21]
Mohammad Ahsan/Hendra Setiawan vs Mads Conrad-Petersen/Mads Pieler Kolding [21-18, 21-13]
Anthony Sinisuka Ginting vs Jan O Jorgensen [17-21, 12-21]
Angga Pratama/Ricky Karanda Suwardi vs Kim Astrup/Anders Skaarup Rasmussen [21-16, 21-14]
Ihsan Maulana Mustofa vs Hans-Kristian Vittinghus [15-21, 7-21]

Kekuatan dalam acara perseorangan membawa kejayaan untuk Denmark menjadi satu-satunya pasukan dari luar benua Asia yang menjuarai Piala Thomas selepas 29 edisi pertandingan. Walaupun tewas kedua-dua beregu, tiga perseorangan Denmark menjadi wira yang melakar sejarah baru.

Pemain di ranking keempat dunia, Viktor Axelsen, menundukkan lawannya di ranking kelapan secara straight set. Walaupun ketinggalan 15-18 di penghujung set kedua, Axelsen mengutip enam mata berturut-turut untuk meletakkan Denmark di depan. Gandingan beregu nombor dua dunia, Ahsan dan Hendra, beraksi cemerlang untuk mengikat kedudukan seri satu sama.

Pemain muda Indonesia, Anthony Ginting, gagal untuk mengatasi lawannya di ranking kelima dunia walaupun telah berusaha bersungguh-sungguh. Beregu kedua Indonesia di ranking ke-12 dunia, tidak memberikan kemenangan mudah kepada Denmark apabila mereka memastikan kedudukan terikat sekali lagi. Perlawanan kelima dan terakhir menjadi penentuan siapa pemenang.

Hans-Kristian Vittinghus menggunakan pengalamannya untuk menewaskan seorang lagi pemain muda Indonesia dengan mudah, dan menyumbang mata kemenangan untuk Denmark muncul juara buat kali pertama dalam sejarah Piala Thomas dan menyekat impian Indonesia muncul juara buat kali ke-14.

Tahniah Denmark, juara Piala Thomas pertama dari Eropah!



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif