Monday, May 16, 2016

Oh Pak Cik

Assalamualaikum.

"Pagi yang gelap, kini sudah terang, aku adikmu, dan engkau abang..." Eh, termenyanyi pulak.

Pagi yang cerah di sebuah klinik kesihatan di Negeri Sembilan. Angin sepoi-sepoi bahasa. Aku bersama Dr. A dan dua orang lagi rakan pelajar.

"Duduk pak cik." Aku mengukir senyuman. Seorang lelaki berusia 60-an melabuhkan punggungnya. Bila ditanya tujuan dia datang, pantas jawapan 'sakit' diberi sebelum menunjuk ke bahu dan kemudian kaki. Bla bla bla, cerita berikutnya hanya dialog biasa antara pesakit dan doktor.

 "Kat rumah pak cik stres..." Jeng jeng jeng.

"Kenapa pak cik?" Dr. A cuba mencari punca.

"Mak cik tu.. cemburu buta.."

Kisahnya, isteri pak cik ni cemburu sebab dia berhubungan dengan seorang perempuan muda baru berusia 30-an. Perempuan tu siap panggil 'sayang' lagi. Memanglah isteri dia cemburu. Bersemangat dia cerita. Kami menadah telinga. Layan saja.

"Kenapa tak kahwin je dengan perempuan tu? Dr. A menduga.

"Memanglah nak kahwin. Mak cik tu tak bagi."

Amboi! Ada hati jugak orang tua ni. Tak sedar umur dah banyak. Alasannya, kesunyian. Isteri tu hidup lagilah, pak cik. Rumah tangga dah empat dekad, anak tujuh, cucu sebelas. Mak cik tu dah susah senang sama-sama dengan pak cik. Cubalah pak cik hargai. Sekurang-kurangnya mak cik tu dah jaga pak cik. Sempat jugak pak cik tu beritahu semalam perempuan muda tu dihalau oleh kakak sendiri.

"Kenapa dia kena halau?" Dr. A cuba mengorek rahsia.

"Dia malas, asyik main handphone. Tidur siang. Merokok pulak tu."

Nah, perempuan macam tu pak cik nak? Kalau lagi baik dari mak cik tu, bolehlah dipertimbangkan. Ini sepuluh kali lebih buruk. Tak patut langsung. Ingatlah kenangan 40 tahun bersama mak cik tu. Bukannya sikit ujian mak cik dengan pak cik selama ni. Tak seinci pun mak cik berganjak. Pak cik diuji kali ni, nak korbankan mak cik. Tak payahlah nak membongak.

Itulah kisahnya asam garam berumah tangga. Pak cik oh pak cik. Umur dah lebih enam series tu eloklah banyakkan bekalan ke akhirat.




No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif