Welcome To My Life...

Wednesday, October 30, 2013

Diet


Gagal. Dan gagal lagi.

Apabila mendaftar di IMU, badan aku dalam keadaan 'kembang'. Cuti selepas A-Level. Rumah dan makan banyak tak dapat dipisahkan.

Dua minggu pertama di IMU, aku berjaya mengurangkan saiz badan aku. Sehingga kawan lama yang aku temui memuji aku tak macam dalam gambar kad pelajar yang diambil semasa minggu orientasi. Aku kira itu menjadi penanda aras kejayaan aku buat kesekian kalinya.

Aku cukup sukar untuk berhenti sebaik saja mula makan nasi dalam kuantiti yang banyak. Dan sejak itu, saiz badan aku telah mengembang semula. Aku tak tahu bila rejim diet aku akan berjaya. Susah nak diet di sini. Ini bukan macam di kolej semasa aku buat A-Level dulu. 

Masa tu, aku perlu beli makanan dan aku perlu bergerak. Tahap kemalasan menjadi kelebihan bagi aku kerana aku begitu malas nak ke kedai. Dan aku juga sayang duit untuk berbelanja. Sangat berbeza dengan keadaan sekarang yang sangat berbahaya.

Di sini, aku sewa rumah. Maka rumah dan makan banyak tak dapat dipisahkan bagai irama dan lagu. Di sini aku tak perlu bergerak ke kedai. Aku hanya perlu keluar bilik dan ke dapur untuk mencari makanan. Sama macam di rumah aku di Kedah. 

Di rumah sewa ini juga, aku tak perlu berbelanja besar untuk makan sedap. Kami berkongsi duit untuk beli bahan mentah. Makanan tak perlu dibeli. Hanya perlu masak saja. Dan aku, sangat rajin masak kalau aku lapar. Bahan dah siap sedia.

Tambahan lagi, kawan serumah aku ramai yang pandai masak. Walaupun aku kurang sikit bab masak ni, kawan serumah aku memang masak lauk yang sedap belaka. Hasilnya, banyaklah nasi yang aku makan sejak sebulan dua ni. Dan, perkembangan ni tak baik untuk saiz aku.

Aku dah mengembang semula. Oh, tidak! Aku masih tak jumpa jalan keluar dari masalah ni. Dah berapa kali 'esok' aku kata nak mula diet. Tapi tak juga berhasil. Apabila diasak dengan nasi, aku tewas. Aku akan makan dua pinggan macam di rumah di Kedah.

Kalau awal masuk IMU dulu aku tak makan tengah hari, tapi sekarang aku makan. Dan makan nasi pulak tu. Kurangnya senaman menambah masalah aku. Aku tak joging. Main futsal pulak kadang-kadang, tak selalu. Semua faktor ni menyumbang kepada peningkatan saiz aku. Ini tak bagus!

InsyaAllah aku akan kembali memulakan diet aku. Nazif boleh!



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif