Welcome To My Life...

Sunday, October 13, 2013

Tahun Pertama


Sedih. Ahad di perantauan. Rakan-rakan lain ada yang sudah bersama keluarga. Aku tidak pulang beraya kali ini. Mungkin famili tercinta sudah selamat tiba di kampung sebelah umi, Kelantan Darul Naim. 

Entri kali ini, aku ingin kongsikan cara penilaian tahun pertama aku sebagai pelajar ijazah sarjana muda perubatan di IMU.


Untuk semester pertama, para pelajar akan tetap meneruskan pengajian ke semester kedua. Aku perlu mendapatkan keputusan cemerlang dalam semester pertama ini supaya aku lebih jampir dengan markah lulus 50%.

Keputusan keseluruhan semester pertama hanya menyumbang maksimum 35% daripada keputusan penuh tahun pertama. Ini bermakna semester kedua lebih penting. Tapi itu tak bermakna aku boleh ambil mudah.

Jika aku cemerlang dalam semester pertama, jalan aku untuk lulus lebih mudah. Sasaran tunggal aku hanyalah distinction. Aku perlu mendapatkan sekurang-kurangnya 75% di akhir tahun pertama pengajian. 75% adalah permulaan gred A-. 

Motivasi aku mudah. Aku ingin menjaga nama baik keluarga. Dan aku mahu terus berada dalam golongan yang terbaik antara yang terbaik. Crème de la crème. InsyaAllah aku pasti boleh!



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif