Thursday, October 10, 2013

Nak Balik!


Dah sebulan lebih di Bukit Jalil. Menyambung pengajian ijazah sarjana muda perubatan di International Medical University. Kalau di INTEC Education College dulu, boleh buat setiap bulan. Di sini jadual tak mengizinkan.

Sedih tak dapat balik raya haji kali ni. Beraya di perantauan. Perantauan lar sangat. Cuti sehari je. Hari Selasa tu. Hari lain ada program. Walaupun kuliah hari Isnin tu boleh ponteng, tapi Khamis ada Clinical Skills Unit yang penting.

Memandangkan Rabu tu ada beberapa lagi kuliah, sayang pulak nak ponteng. Memang hajat di hati nak balik cuti ni sebab cuti yang sederhana panjang selepas ni bulan Disember nanti. Lambat lagi. Kuliah tak wajib datang. Cuma banyak sangat kuliah yang terpaksa diabaikan.

Selepas mempertimbangkan cuti hanya empat hari (Sabtu-Selasa) dan kalau balik pun, terpaksa melalui perjalanan panjang untuk pulang ke kampung, aku mengambil keputusan untuk membatalkan hasrat untuk pulang. Ditambah pula dengan harga tiket yang mahal yang tak berbaloi nak balik dua tiga hari.

Selain itu, faktor tiket seterusnya adalah masih ada atau tidak. Tak tahu tiket nak balik Kedah ni dah habis atau belum. Jadi hajat nak balik terpaksa ditangguhkan. Aku akan mencari ruang waktu seterusnya kerana jadual untuk beberapa minggu akan datang sudah dikeluarkan. Tertakluk kepada pindaan jadual bila-bila masa saja yang mereka suka.

Memang rindu nak balik rumah. Nak jumpa famili. Tapi kekangan wang, waktu, dan jadual memaksa aku beraya di perantauan. Tak mengapa. Mungkin ini persediaan sebelum ke luar negara. Nanti lagi susah nak balik.

InsyaAllah, jika diizinkan Allah, aku akan pulang jua apabila ada kelapangan. Moga dipermudahkan. Kerna hajat di hati ingin pulang ke baiti jannati.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif