Saturday, May 31, 2014

Murah Rezeki

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, murah rezeki hari Jumaat ni. Makan tengah hari orang belanja. Makan malam pun percuma. Segala puji-pujian hanya bagi Allah. Alhamdulillah...

Lepas solat Jumaat, aku dan tiga orang rakan serumah ke NSK Supermarket, Kuchai Lama. Ipan dari pagi masa sesi klinikal lagi dah beritahu nak belanja. Katanya sebab gembira. Aku tertanya-tanya jugak betul ke mamat ni... Tapi orang kata 'rezeki jangan ditolak'. Kata Sudin dalam filem 'Seniman Bujang Lapok', "orang dah bagi tu kebas aje le..."

Yeah... makan tengah hari di.... Marrybrown!! Lama dah aku tak makan di sini. Rupa-rupanya si Ipan ni ada kad pelajar untuk diskaun. Harga satu set makanan RM 5. Patutlah.... semangat nak belanja. Alhamdulillah, tetap duit dia. Terima kasih, Ipan. ^_^

Anep dan Azra

Ipan ada banyak kad tu. Kami guna lima. Empat pinggan nasi lemak ayam. Satu pinggan lagi ada ayam goreng dan kentang. Dan lima air Pepsi. Memang sedap nasi tu. Tambah sedap lagi sebab orang belanja. Yee-haa!

 Selfie

 Kami remaja riang

Semalam jugak Marrybrown ada berikan makanan percuma untuk rakyat Malaysia sempena kejayaan skuad badminton Piala Thomas melayakkan diri ke perlawanan akhir. Fries dan air Revive. Kami tunggu sampai pukul 3 sebab nak ambik jugak. Kataku kepada Anep, "kalau Malaysia menang Piala Thomas hari tu, boleh dapat Marrybrown percuma seminggu."


Terima kasih Ipan sebab murah hati nak belanja orang yang lapar. ^_^

---------------------------------------------

Malam pun makan percuma. Alhamdulillah.


Syahid (nama samaran) bawak balik ikan dari Pahang yang dipancing di kolam di rumahnya. Orang nak jamu. Kita janganlah tolak rezeki. Tak baik... Haaaa, apa benda pulak tu bawah telur dadar tu? Nampak macam.... macam.... 


Haaaaa, nah kau. Ikan tilapia lima rasa. Sebut je rasa apa. Semua ada.


Nah sup sayur kobis. Aku selalunya tak makan sayur. Tapi bedal ni dengan sepenuh hati. Makan nasi dalam bekas aiskrim. Penuh sebekas. Dua orang makan. Ada tiga bekas untuk enam orang. Mula-mula ingat tak boleh habis. Sudahnya..... selesai!


Ni bukan cawan tau. Dalam jag ni. Optical illusion. Air ni kata pembuatnya entahlah apa nama. Main campur-campur kordial terhasillah air ni. Cawan pun tak ada. Minum terus dari jag. Terbaik....

-------------------------------------------------

Lepas kenyang makan malam, ingat nak tidur. Tapi nasib baik semangat pergi main futsal. Bakar lemak sebelum diternak. Sekurang-kurangnya tak banyak sangat lemak yang disimpan. 

Alhamdulillah, murah rezeki di hari Jumaat, penghulu segala hari.




Sri Petaling
0015
31/05/2014


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif