Sunday, August 7, 2011

Menyakitkan Mata



Assalamualaikum..

Wargghhh.. menyakitkan mata.. sangat menyakitkan.. kalau lar aku ibaratkan apa yang aku tengok tadi adalah pisau, maka sudah tentu mata aku akan terluka macam dalam gambar di atas.. tu cuma metafora lar.. hahaha.. emm.. tapi memang aku sakit hati.. selemah-lemah iman adalah membenci dengan hati kan.. aku tak dapat mencegah dengan kuasa.. tak pasal2 aku pulak yang jadi mangsa.. nak cegah dengan lidah pun tak mampu.. dengan hati nie jer lar aku mampu membenci apa yang aku saksikan dengan mata aku..

Bulan Ramadhan nie bulan yang mulia kan.. sepatutnya kita usaha untuk berpuasa dengan sempurna.. tak payah lar buat maksiat segala bagai tu.. tadi masa aku jalan2 dengan housemate aku.. apa yang aku dapat saksikan adalah kemaksiatan.. aduhai.. sangat2 menyedihkan.. umat akhir zaman yang dibadai arus modenisasi.. terikut-ikut budaya kuning.. aku tak suka tengok semua tu.. tapi itu lar yang terhidang depan mata aku berulang-ulang kali.. pasangan muda berpegangan tangan tanpa segan silu.. yang lebih memilukan, majoritinya pasangan Islam.. di tempat awam.. masyaAllah..

Satu lagi perkara yang aku dapat tadi.. perkara yang aku rasa sudah biasa.. tapi sangat melucukan.. dengan fakta baru seminggu umat Islam berpuasa tahun nie.. tapi jualan raya sudah memenuhi pasar raya.. malah kuih raya yang aku nampak tadi bertingkat-tingkat.. huhu.. apa lar nak jadi kan.. aku jalan2 jer tadi.. balik dengan tangan kosong.. tapi dengan bermacam-macam pengajaran yang perlu aku sampaikan.. uhuk2.. sekian dulu kali ini.. wassalam..














p/s : Sakitnya mata aku...


10 comments:

momoe love said...

itulah dia, kalau da terpengaruh dengan budaya luar.... bukan reti bulan apa...

Lulu Rahman said...

wahhh , aku cm dapat learn something dari entry kau . thanks :)

abah khalisha said...

abah dan wife pun tk pegang tangan pegi ke bazar ramadhan..biasalah tu tgh hangat..cam gitu lah gayanya..

Niena Pengembara Ilahi said...

bulan puasa ni kte kna bijak mengawal nafsu

amber tiffany said...

err true . hari tu buat assgmnt kat taman klcc dah ada macam2 aksi . jalan dengan mak time tu so macam segan nnt mak ingat semua sama macam tu -.-'' yang pasal kuih tu . mmg pun -.-' dah lah mahal

d_LA said...

mmg sakit mata tgk bnda2 camtu..rs nak je bg ceramah free..

iPai said...

ouch .. sakit ye mata ..

hmm, tak beli satu dua kuih ke ?

Tea Dno said...

err, dah nama pun pasar raya.. lalala.. tapi, biasa lah tu.. kalau tak buat persiapan camne pulak nak raya.. kan itu rewards untuk orang yang berpuasa.. cuma, kena berpada je.. jangan berlebih. nanti membazir, jadi hamba nafsu pula.. :)

M Fizan said...

@momoe love huhu.. tak tahu malu macam tu lar....

@Lulu Rahman hee.. welcome.. entri aku best kan? haha

@abah khalisha huhu.. darah muda kan.. abah dah tak panas lagi kan..

@Niena Pengembara Ilahi yer2.. syaitan tak ada.. nafsu lar berkuasa..

M Fizan said...

@amber tiffany huhu.. jangan kerana nila setitik, rosak susu setin.. isk3

@d_LA huu.. rasa macam nak khutbah seminggu jer kan...

@iPai sakit lar.. tak macam kau.. haha

@Tea Dno haha.. ya.. jangan sampai jadi hamba nafsu.. teruk tu..

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif