Thursday, August 18, 2011

Sumpah Aku Ingat Kau Sampai Mati

Assalamualaikum...

Geramnya aku dengan kau.. aku rasa macam nak buat chopping kick jer petang2 yang indah disinari suria nie.. uik.. romantik lar pulok.. okey2.. nampak tak gambar di bawah.. aku memang rasa nak terajang orang nie.. aku tumbuk kau.. aku tumbuk kau lagi.. kau datang dekat aku, aku tumbuk kau sampai lebam.. lepas tu, aku tumbuk kau sekali lagi.. haaaa.. ganas tak aku? ganas kan? baik angguk lelaju sebelum aku tumbuk kau..

Masuk lar kalau rasa dah hidup lama sangat!!

Takut tak?? Takut kan? hehe.. overacting jer tu.. sebenarnya mukadimah dramatik di atas tak ada kaitan dengan tajuk mahupun isi serta kulit entri aku nie.. semata-mata rekaan.. yang sebenarnya aku nak cerita pasal memori aku.. apa yang aku ingat pasal hari raya.. kena kan dengan tajuk aku? Tajuk entri aku mana pernah nak tarik perhatian semata-mata.. ada kaitannya okey? Sila teruskan pembacaan anda.. emm.. bila cakap pasal hari raya, maka ingatan aku akan berhempas-pulas untuk mengenang kembali sejarah silam.. ya, benda2 yang dulunya sangat aku tunggu2 tapi sekarang dah tak berapa nak relevan lagi rasional.. uhuk2.. cekidaud..

KAD RAYA

Ohoiii.. kalau nak bercerita pasal raya nie kan para pembaca yang dikasihi dan dirahmati Allah sekalian, tak sempurna kalau kita tak cakap pasal kad raya.. nie lar benda pertama yang akan aku teringat kalau perlu mengimbas kembali memori raya aku zaman dolu2.. sentimental ooii.. ada lagi aku simpan koleksi kad2 raya aku yang tak lar berapa nak banyak.. tapi lagi best untuk disenyumkan apabila terbaca semula pada satu hari yang indah kelak.. SMS bukan boleh bertahan pun.. penuh inbox aku padam lar.. tapi kad raya masih ada dengan aku sampai sekarang.. memori tercipta..

DUIT RAYA

Huii.. kalau cakap pasal duit raya masa aku bebudak dulu, ishhh.. jangan cakap lar.. laju jer gerak kalau dengar bunyi macam ada duit raya nak dapat.. hahaha.. bebudak mana yang tak hadap dengan duit raya? cer gitau kat aku.. aku nak buat kajian sikit apakah masalah kesihatan yang dialami budak tersebut.. huhu.. tahniah lar kepada mereka yang masih lagi bergelar budak2.. masih seronok kutip duit raya.. aku? kalau kutip, orang pandang lain macam jer.. huhuhu.. nak jadi budak2 semula boleh tak??

MERCUN

Ehemmm.. kamus memori aku tak lengkap kalau tak cakap pasal mercun.. masa bebudak dulu, aku macam kanak2 ribena yang lain jugak, mesti hiperaktif semacam jer kalau dengar pasal mercun.. mercun bola, mercun ketupat, mercun roket, mercun bawang.. mercun bawang?? haha.. aku budak baik.. meriam tak sentuh.. amacam? baik kan? biasa lar tu... kat planet Marikh mana ada meriam.. aku kan Lelaki Dari Marikh.. hanya tinggal kenangan jer lar.. aku dah tak rasa ada mood nak baling mercun bola kat rumah jiran nenek aku di kampung tu.. dah tak ada feel lar.. aduhai...

BUNGA API


Dulu aku suka sangat main bunga api.. uish.. kalau dekat nak raya jer, aku pun terus jer cari bunga api.. seronok.... tengok2.. 'budak2' dalam gambar kat atas pun masih mengidam main bunga api.. huhu.. kalau aku main bunga api, aku tak suka main satu jer.. sekali aku pegang, seikat terus.. amacam? gempak kan? baru meriah main bunga api.. haha.. tapi yang tak menariknya, cepat habis lar.. dan dapat kemarahan percuma daripada ibu bapa.. bahagian tu yang tak indah dalam memori bunga api.. apapun, bunga api tetap memori yang takkan dilupakan...

KUIH RAYA

Wohohoi... aku kecik2 dulu melompat kalau nampak kuih raya.. cepat jer aku berjoging menuju ke bekas kuih raya.. semua kuih raya aku telan.. bagi jer balang kuih raya kat aku.. mesti selesai punya lar.. jangan dirisaukan.. aku tahu apa nak buat dengan kuih2 raya tersebut.. hehe.. licin lar gamaknya kalau aku nampak kuih raya.. bila ziarah rumah sanak saudara pun, kuih raya diutamakan.. walaupun perut dah penuh, tetap nak merasa kuih raya kat setiap rumah yang disinggahi.. jakun betul.. budak2 lar katakan.....



Huu.. tapi tu lar... bila terkenang balik memori2 tu, rasa sebak jer.. sayu.. tersentuh hati.. tambah2 bila dengar lagu raya yang mendayu2 memanggil aku pulang ke rumah tercinta pulak kan.. huk2.. sumpah aku ingat kau sampai mati.. mana mungkin aku lupa memori2 indah tu.. emm.. semua benda2 tu mungkin masih relevan bagi aku sekarang, tapi aku rasa dengan arus modenisasi dan globalisasi, mood nak menanti semua benda tu dah hilang.. dah tak ada feel.. raya macam tu lar.. seminggu.. lepas tu, macam hari biasa semula.. sibuk dengan duniawi..

Kad raya sekarang semakin sirna.. semua nak senang.. hantar SMS.. aku padam jer.. tak hadap aku nak simpan.. haha.. duit raya.. budak2 sekarang kaya raya.. ada telefon bimbit canggih.. ada apa dengan duit raya?? Mercun dan bunga api.. aku rasa dah terlalu tua nak main benda2 alah nie.. kalau main pun, mungkin satu dua dan kemudian berhenti.. rasa macam dah tak ada apa yang menarik.. kuih raya.. sekarang nie macam2 makanan segera ada.. kuih raya? macam tak ternanti-nanti dah aku.. entah lar.. mungkin aku dah dijangkiti penyakit modenisasi.. semua kenangan tu bagi aku hanya memori...















p/s : Kiraan menurun.. lima hari lagi..

4 comments:

Luqeem™ said...

hehe..dulu aku masih sukakan semua tu, tapi sekarang yang aku harapkan hanya duit raya..haha

M Fizan said...

@Luqeem� haha.. sama lar kita.. serupa..huhuhu

suha said...

nak kad raya!

M Fizan said...

huhu..meh alamat ..lalalala

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif