Saturday, August 20, 2011

Sabar dan Ikhlas

Assalamualaikum...



Rujukan : Aku Terima Nikahnya 2 (Hasrizal Abdul Jamil)

Cer korang usha kat uncle Google.. aku cadangkan buku nie kepada sesiapa yang tak pernah baca (macam aku) dan tak pernah sedar pun kewujudan buku nie.. bahasanya memang bagus, dibawa dalam konteks kehidupan seharian dengan diselitkan dialog sesama manusia.. emm.. tapi itu bukan isu yang aku nak perbesarkan dalam entri kali nie.. selalu sangat buat jurnal entri ala diari tentang kehidupan seharian, maka aku rasa bersalah kalau tak sampaikan secebis pengajaran kepada saudara seagama dan senegara.. tajuknya agak subjektif.. "Sabar dan Ikhlas"..

Seringkali kita mengeluh apabila diuji.. kita mempersoalkan kewajaran qada' dan qadar Allah.. kita menangis dan menyalahkan takdir.. "mengapa aku yang harus menanggung semua ini?", "mengapa semua ini berlaku pada keluargaku?", "aku tak melakukan dosa kepadamu ya Allah...." bla bla bla.. macam-macam lagi rintihan kita menangisi apa yang telah berlaku.. lupakah kita tentang siapa kita kepada Tuhan? ya, kita hanyalah hamba-Nya.. kita milik Allah.. Allah berhak menguji kita kerana Dia mengetahui apa yang tidak kita ketahui.. dugaan datang bersama hikmah.. sesuatu yang tidak mungkin kita lihat saat kita diuji..

Kita sememangnya layak diuji kerana kita hanyalah HAMBA Allah.. kita lahir hanya untuk Dia.. hidup ini tentang SABAR dan IKHLAS.. bersabarlah apabila diuji.. dan ikhlaskan hati kita dalam melakukan kebaikan untuk mencari keredhaan-Nya.. renung-renungkan.. wassalam.. :)













p/s : Nak sambung baca buku...


4 comments:

d_LA said...

tajuk buku tu Aku Terima Nikahnya 2 yer..mmg x pnh dgr pun..hehe

alif haris said...

bersabarlah bila diuji ya kawan :)

SweetLikeWhat said...

tak pernah baca lagi buku tu..tq sharing..:)

M Fizan said...

@d_LA hehe..kena cari!!

@alif haris thanks kawan!!

@SweetLikeWhat huhu..sama2..wajib baca tau akak!!

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif