Welcome To My Life...

Sunday, February 12, 2012

Suarez dan Perkauman



Assalamualaikum..

Malam tadi, seluruh dunia bola sepak dikejutkan dengan insiden Luis Suarez tidak mahu menerima salam yang dihulurkan Patrice Evra.. itu memulakan pertembungan hangat antara dua kelab paling berjaya dalam sejarah Liga Perdana Inggeris, Manchester United vs Liverpool yang berlangsung di Theatre of Dreams, Old Trafford.. media seluruh dunia sememangnya menumpukan sepenuh perhatian kepada perlawanan ini berikutan permusuhan Suarez dan Evra..

Sebelum perlawanan ini, Suarez telah digantung lapan perlawanan selepas menghina warna kulit Evra dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris yang berlangsung pada 15 Oktober.. beberapa orang penyokong Liverpool menunjukkan kegilaan diorang apabila masih memberikan sokongan padu kepada Suarez walaupun telah terbukti dia bersalah.. FA Inggeris sendiri menghukum Suarez selepas mendapati dia sememangnya menghina Evra dalam perlawanan tersebut..

Aku gembira pasukan kegemaran aku menang 2-1 hasil dua jaringan Wayne Rooney.. tetapi insiden di awal perlawanan itu sangat mengecewakan.. Suarez menunjukkan sikap tidak profesional apabila enggan bersalaman dengan Evra.. jika diorang bersalaman, segala cerita akan tamat.. tetapi Suarez memilih untuk menjadikan cerita perkauman ini terus berlanjutan..

Kata Alex Ferguson selepas perlawanan : "Dia (Suarez) memalukan Liverpool - pemain itu tidak patut dibenarkan bermain untuk Liverpool lagi. Dengan sejarah yang dimiliki kelab, dan dia melakukan itu.... dalam situasi seperti sekarang, dia boleh mencetuskan rusuhan."

Tindakan Suarez terhadap Evra dibalas rakan sepasukan Evra iaitu Rio Ferdinand yang turut enggan bersalaman dengan Suarez.. Ferdinand menjelaskan tindakannya : "Selepas melihat apa yang saya lihat, saya memutuskan untuk tidak bersalam dengannya. Dia tidak layak dihormati yang dia perlukan dalam situasi ini dan sedar dia telah melakukan kesilapan dan meminta maaf. Saya hilang segala rasa hormat padanya selepas itu."

Bagi aku, tindakan Suarez sangat tidak profesional.. walau apa sekalipun yang berlaku di luar padang tidak seharusnya dibawa ke dalam padang.. Evra menunjukkan profesionalisme dengan memilih untuk berjabat tangan walaupun dia yang menjadi mangsa penghinaan.. Suarez, anda tidak layak bermain bola sepak..









p palang s : Macam-macam hal!

2 comments:

akuamir said...

caya bro... tapi yang pedihnye biler game habis,,, evra teloncat2 depan suarez mengejek,,hahaha.. :D

gua follow sini,, sile beri tunjuk ajau^^

M Fizan said...

@akuamir aku rasa tu reaksi spontan evra sebab happy sangat dapat beat liverpool.. dia takde niat pun....

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif