Saturday, November 16, 2013

Teater MCW


Alhamdulillah, malam tadi sempurna sudah kemuncak Malay Cultural Week (MCW) IMU 2013 dengan pementasan teater 'Alahai Menantu' di Lecture Theater 2 (LT2). 

Pelakon hanya datang pada jam 7.30 petang tapi aku dah berada di luar LT2 pada jam 6 petang untuk menyediakan sosej untuk jualan. Rakan serumah aku memang suka berniaga. Aku gerak sorang dulu memandangkan mereka siapkan popcorn untuk dimakan semasa menonton teater.

Kira-kira sejam sebelum teater bermula, kami dikejutkan dengan ujian Allah.


Sesuatu yang terpaksa dirahsiakan (atas permintaan kepimpinan persatuan) telah berlaku. Ada 'parasit' telah membuat onar. Kejadian tak diduga ni ibarat Taufan Haiyan bagi kami budak-budak props. Aku tabik spring kepada mereka. Tanpa banyak bunyi, mereka bertindak dengan kerjasama Wonderpets.

Dan... dengan izin Allah, persiapan berjaya disempurnakan untuk satu malam gilang-gemilang! Sementara rakan-rakan serumah jual sosej, popcorn, dan air kotak, aku pula jadi bouncer jaga tiket macam pekerja pawagam. Jam 8 lebih, pementasan pun bermula.


Pengarah, Haziq, dan penolongnya, Kak Ju.

Teater semalam memang best. Gelak ketawa penonton sepanjang pementasan memang dijangka kerana teater asal yang dipentaskan di UKM pun memang sangat kelakar. 

Awatif, Liya, Afeiq, Mars, Salina, Nazmi, Azam, Fatira, Sofia, Izni

Inilah barisan para pelakon selepas tamat persembahan. Satu persembahan yang menarik. Semua pelakon memainkan karakter yang menarik dengan banyak dialog spontan dan terkini menggeletek perut penonton. Sayangnya sari kata tidak begitu lancar membuatkan penonton asing tidak dapat memahami dialog untuk membuatkan komedi teater ini 'sampai'. Aku selaku penulis sari kata sangat kecewa. Tetapi pelakon lupa dialog juga mengganggu kelancaran sari kata apabila satu ketika skrip ditinggalkan jauh.


Situasi kacau-bilau pasca pementasan apabila penonton mengambil peluang untuk bergambar dengan para pelakon yang mula popular. 


Antara barisan pelakon yang berposing sakan selepas satu pementasan yang berjaya menghiburkan para penonton yang membeli tiket untuk ketawa.


Aku bersama dua orang rakan. Lakonan yang sangat mantap. Pak Alang (Azam) dan Pak Usop (Mars). Kedua-duanya spontan dan gila-gila. Memang kelakar.


Aku bersama pengarah dengan stail rambut baru. Gunting khas untuk teater ni. ^_^ Tahniah buat pengarah. Teater ni memang sangat menarik.


 Pelakon dan budak props bergambar kenangan meraikan kejayaan pementasan.


Aku bergambar kenangan di depan rumah kampung hasil karya budak props. Tahniah buat pasukan yang hebat ni. Walaupun kalian telah dipuji melangit oleh pengarah dan semua pelakon teater, aku tetap nak puji. Kalian semua memang terbaik. Apabila teater berjaya, hanya para pelakon dinyanyikan dan dipuji. Baru sekarang aku tahu budak props adalah wira tak didendang. Merekalah tulang belakang mana-mana pementasan teater. Akan ada entri khas menyusul.


MCW 2013 satu kejayaan. InsyaAllah, kami para pelajar semester pertama akan menyambung tradisi ni tahun depan dengan satu minggu yang lebih meriah dan lebih berjaya.


1 comment:

Along Usop said...

Salam, korg dtg tgok show kitorg kat ukm haritu ke?

Kalau berkelapangan, jemput la dtg tonton kami bawa teater tajuk sama wakil selangor peringkat zon tengah 25 april ni.
Di auditorium raja melewar, kompleks jkkn negeri sembilan, seremban. :)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif