Welcome To My Life...

Sunday, June 15, 2014

Di Ambang Esok

Assalamualaikum.


Semalam hari Sabtu. Hujung minggu. Berehat dari tekanan peperiksaan yang akan berlangsung lepas raya nanti. Rakan serumah ajak pergi tengok wayang. Aku setuju sebab dah lama tak ke Times Square. Mula-mula kami nak tengok filem baru Adam Sandler, 'Blended' dengan genre komedi romantik. Aku suka genre ni.

Tapi malangnya, filem tu tak tayang kat Times Square. Jadi kami pilih filem fantasi sains, 'Edge of Tomorrow'. Jangkaan aku, filem ni akan serius dengan aksi perang dan sarat dengan robot kerana ceritanya berkaitan alien.

Ternyata aku salah.

The movie is unexpectedly FUNNY. Memang puas hati. Worth every penny. Walaupun jalan ceritanya rumit, tapi aku menikmati perjalanan Tom Cruise yang memegang watak Mejar Cage. Memang lawak yang di luar jangkaan.

Live. Die. Repeat.

Filem ini seperti filem asing yang lain, tak kurang dengan pengajaran dalam skripnya. Sepanjang menonton filem ini, aku tak dapat lari dari membandingkan kisah mengembara masa ini dengan filem The Time Traveller's Wife dan About Time. Aku suka filem jenis ini. Tentang masa. 

Ada dua pengajaran yang sangat membuatkan aku terkesan. Dalam filem tu, ada satu ketika Mejar Cage mendapat peluang untuk menghadapi situasi sama beberapa kali dengan menetapkan semula masa pada permulaan cerita. Tapi setiap kali dia menghadapinya, dia gagal mencari jalan keluar untuk menang peperangan dengan alien tersebut.

Jika dikaitkan dengan hidup kita, ada sebabnya masa bergerak ke depan dan tidak berputar kembali. Ada satu lagi babak di mana Mejar Cage berjaya melepasi masalah sebelumnya dan tiada ilham untuk menghadapi situasi baru. Dia harus bermula semula. Moralnya, jika kita boleh memperbetulkan kegagalam silam, kita mungkin tak tahu bagaimana berdepan akibat selepasnya.

"I watched him die 300 times."

Itu kata heroin cerita ni kepada Mejar Cage. Srikandi ini juga pernah mempunyai kebolehan untuk menetapkan semula masa. Dan dia terpaksa melihat lelaki yang disayanginya mati berulang kali kerana dia gagal mencari jalan keluar dari masalah perang. Moralnya, jika kita boleh mengulang kembali masa untuk menikmati pengalaman bahagia sekali lagi, kita pasti tak mahu merasai semula saat-saat memalukan dan menyakitkan. 

Ada hikmahnya Allah membuatkan masa bergerak lurus ke depan. Masa tak berpatah balik. Konklusinya, Edge of Tomorrow adalah satu filem yang sangat menarik. 




Sri Petaling
2030
15/06/14


1 comment:

Syazana Zainn said...

Salam naz :)
Sorry lama tak menjenguk
Blog akak pun dah bersawang. HAHAHA

Cite klakar ke ni?
Tak tengok lagi pun cite ni
Maleficient pun belum sobsss -_-
Tak sempat nak ke panggung

Oh ya, btw cousin akak, Aiman tu dah sihat
Buah pinggang pun dah mula baik. :)
Thanks bertanya k.

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif