Welcome To My Life...

Saturday, June 28, 2014

Previu Piala Dunia 2014 #1

Assalamualaikum.

Piala Dunia edisi 2014 akan bersambung hari ini di Brazil (12 tengah malam waktu Malaysia). 16 pasukan akan merebut lapan slot ke separuh akhir dalam perlawanan kalah mati. Tiada perlawanan timbal balas. Lapan pertarungan akan menentukan pasukan manakah yang layak menjadi lapan pasukan terbaik. Dalam entri bahagian satu ini, aku akan menulis previu empat perlawanan pertama.

29 JUN

(A1) Brazil vs Chile (B2)
12 tengah malam (waktu Malaysia)

 
Brazil masih belum benar-benar dicabar selepas melepasi kumpulan yang agak mudah. Ketika diuji Mexico, pasukan Brazil gagal menembusi kekentahalan pertahanan mereka. Manakala pasukan Chile melepasi kumpulan yang turut melibatkan juara bertahan, Sepanyol. Kejayaan membenam Sepanyol membawa Chile mara. Brazil masih pilihan untuk terus melangkah tetapi Neymar mesti beraksi di tahap terbaik kerana jentera serangan Brazil bergantung kepada Neymar.

Peluang: 55-45
Ramalan: Brazil 2-1 Chile

(C1) Colombia vs Uruguay (D2)
4 pagi


Diketuai James Rodriguez yang menghidupkan edisi Piala Dunia kali ini, Colombia tergolong antara empat pasukan yang memenangi kumpulan dengan sembilan mata penuh. Rodriguez masuk pada babak kedua ketika perlawanan terakhir menentang Jepun dan memusnahkan Negara Matahari Terbit. Uruguay pula melepasi Kumpulan Maut yang turut melibatkan England dan Itali. Kejayaan menewaskan Itali dalam perlawanan terakhir menempah pertemuan menentang pasukan dari benua yang sama. Tanpa Luis Suarez yang digantung kerana menggigit bahu pemain Itali, Giorgio Chiellini, Uruguay berdepan situasi sukar.

Peluang: 57-43
Ramalan: Colombia 3-1 Uruguay

30 JUN

(B1) Belanda vs Mexico (A2)
 12 tengah malam 


Seperti Colombia, Belanda juga mendapat pungutan mata maksima. Membelasah Sepanyol 5-1 dalam perlawanan pembukaan dan mengatasi Chile 2-0, jentera serangan Belanda menjaringkan gol terbanyak dalam peringkat kumpulan. Gandingan Arjen Robben dan Robin Van Persie menggerunkan lawan. Jentera serangan Mexico tidak terlalu tajam, tetapi benteng pertahanan mereka hanya dibolosi satu gol. Aksi cemerlang Guillermo Ochoa memukau dunia ketika mengekang asakan Brazil. Belanda akan berdepan halangan yang sukar tetapi dijangka melangkah ke suku akhir.

Peluang: 53-47
Ramalan: Belanda 1-0 Mexico

(D1) Costa Rica vs Greece (C2)
4 pagi 


Ini pertemuan yang paling seimbang tanpa pasukan pilihan. Costa Rica mara dari Kumpulan Maut selepas menewaskan Uruguay dan Itali serta seri dengan England. Tidak diletakkan harapan sebelum pertandingan bermula, Costa Rica kini dilabel pembunuh gergasi. Kubu mereka begitu kuat dengan hanya dibolosi gol dalam perlawanan pembukaan. Greece pula layak secara dramatik walaupun tewas 3-0 kepada Colombia dalam perlawanan pertama. Peluang sama rata tetapi Costa Rica memiliki sedikit kelebihan.

Peluang: 51-49
Ramalan: Costa Rica menang selepas masa tambahan


 

No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif