Wednesday, June 4, 2014

Memori Air Manis : D2P2 (Akhir)

Assalamualaikum.

#mcskampunggetaway
Day 2 Part 2 (Finale)

Entri sebelum: Kanak-kanak riang

Sampai saja di kandang kambing, aktiviti pertama adalah fotografi dulu.


Seterusnya, masa untuk menyerang kambing. Ada juga kambing biri-biri. Ramai yang terus ambik daun untuk bagi kambing makan. Kelihatannya pada masa itu kambing-kambing memang sangat lapar dan rakus meragut daun yang dihulurkan.

Apa cerita takut biri-biri ni?


Bisnes pun dah maju dan berkembang pesat. Tukar profesion pulak. Jadi tauke biri-biri. Bergaya je lebih. Tapi seronok jugak tengok kambing makan daun.


Seronok sungguh pelajar-pelajar bidang kesihatan dapat berbakti kepada kambing. Walaupun biri-biri tu tak rela untuk bergambar, mereka tetap meneruskan sesi fotografi. Kesian kambing. Ada juga yang berpeluang mendukung anak kambing. Aku baru nak cuba ketika anak kambing tersebut me'najis'kan (baca: kencing) kawan aku yang sedang mendukungnya. Batal hasrat.


Ketika orang lain sibuk beli susu kambing yang segar, kami pulak sibuk bergambar.

----------------------------------------------

Selepas puas bergurau senda dengan kambing, kami pulang ke pusat homestay untuk makan tengah hari. Masakan kampung. Fuhh, memang lazat. Lepas makan, ada yang bersiap untuk perjalanan pulang. Dan ada juga yang belum puas. Sambung main di tasik belakang pusat homestay.


Aku lepas mandi, cuma pergi tangkap gambar. Tak ada mood nak main. Sebab hati dah kuciwa dengan kelewatan. Masa ni lebih jam 1 petang. Petang tu ada final Piala Thomas. Aku nak sampai masa perlawanan baru bermula. Nampak macam akan lewat. Sebab destinasi seterusnya adalah Bukit Melawati.


Muka tak sabar nak balik. Wajah tersenyum. Taufan di hati siapa yang tahu.

-------------------------------------

Destinasi terakhir: Bukit Melawati.

Aku tak tahu pulak ini tempatnya. Aku dah pernah pergi dengan famili untuk bertemu kawan lama ayah aku. Masa ni makin membara hati aku yang bergelora nak tengok badminton. Sampai je dah pukul empat petang. Nak naik bukit memang sejam jugak ceritanya. Aku tahu memang tak sempat sampai masa Lee Chong Wei beraksi. Hati meronta-ronta nak tengok siaran langsung final Piala Thomas. Apakan daya.....

Kisahnya, aku naik jugak bukit tu sebab dah bayar tiket masa nak sertai rombongan ni. Rugi pulak kalau aku tak naik sama. Jadi aku naik trem tu. Tapi tak turun di puncak bukit macam orang lain. Aku sambung perjalanan turun. Kawan-kawan yang lain semua turun sebab nak bergambar. Aku malas sebab dah pernah sampai sebelum ni.

Aku tak tahu apa yang berlaku di atas bukit tu.


Satu gambar membawa sejuta makna. Dan cerita yang tiada penghujungnya. Pelbagai riak wajah. Semua memang gembira. Aku rasa rugi tak ada dalam gambar? Tak. Aku tak pernah menyesal dengan apa yang tak sepatutnya aku menyesal. Masa ni aku tengah bosan main di taman permainan.


-----------------------------------------

Alhamdulillah, rombongan kali ni memang best. Walaupun sebenarnya aku kecewa sebab tak dapat tengok siaran langsung final Liga Juara-Juara Eropah dan Piala Thomas. Cuma kalau nak sertai lagi, memang aku fikir dua tiga kali. Sekian saja kisah memori di homestay Air Manis. Malas nak merapu tentang perjalanan balik dan kisah kekalahan Piala Thomas yang aku ceritakan dalam entri ni.

Terima kasih kerana membaca.

-TAMAT-



Sri Petaling
2220
04/06/2014


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif