Welcome To My Life...

Saturday, September 14, 2013

Momentum


Cuti sampai Isnin. Hari ni aku nak rehat puas-puas. Esok baru nak ulang kaji apa yang aku belajar minggu lepas. Aku rasa aku faham apa yang pensyarah ajar dalam kuliah. Nanti aku nak imbas kembali. Tadi dua pasukan yang penting bagi aku menang. Manchester United mengatasi Crystal Palace di tempat sendiri dan Malaysia menjuarai Pestabola Merdeka juga di gelanggang sendiri.

Manchester United memulakan perlawanan dengan David De Gea mengawal gawang. Fabio - Nemanja Vidic - Rio Ferdinand - Patrice Evra membentuk kubu pertahanan. Antonio Valencia - Michael Carrick - Anderson - Ashley Young berganding bahu mengukuhkan jentera tengah. Wayne Rooney - Robin van Persie menjadi penggempur berkembar. Pemain baru United, Marouane Fellaini bermula di bangku simpanan.

Aku tak berapa suka Valencia dan Young. Bagi aku, kedua-duanya merepek. Aku nak tengok pemain muda, Wilfried Zaha dan Nani beraksi di bahagian sayap. Shinji Kagawa tiada dalam skuad kerana dikatakan selsema. United bermula garang dan mendominasi penguasaan bola.

Tetapi hanya pada detik terakhir separuh masa pertama baru gol pendahuluan diperoleh. Young dijatuhkan dalam kotak penalti dan pertahanan Palace dilayangkan kad merah. RVP tenang menyudahkan sepakan penalti. Pada detik sejam perlawanan berlangsung, Fellaini masuk menggantikan Anderson. Seterusnya, Adnan Januzaj menggantikan Young dan Javier Hernandez mengambil tempat RVP. 

Rooney yang dikaitkan dengan Chelsea sepanjang musim perpindahan kembali dengan balutan di kepalanya setelah cedera diterjah Phil Jones dalam sesi latihan. Rooney mengisytiharkan kepada dunia bahawa dia sudah kembali dengan sepakan percuma menarik. 

MU menang 2-0. Malaysia pun menang 2-0. Malam yang indah bagi aku.

Selepas Rozaimi menyudahkan bola muntah hasil rembatan Wan Zack Haikal dalam separuh masa pertama, Malaysia terpaksa menanti sehingga masa kecederaan separuh masa kedua untuk mengesahkan kejuaraan. Junior Eldstal tenang menyempurnakan peluang yang dimilikinya. Dua bintang muda dari Sabah membantu Malaysia memenangi Pestabola Merdeka ke-39.

Manchester United membina momentum untuk memulakan perlawanan Liga Juara-Juara Eropah musim baru menentang Bayer Leverkusen awal pagi Rabu depan. United juga memberi amaran sebelum beraksi dalam derby tempatan menentang Manchester City di gelanggang lawan. 

Skuad Malaysia pula sedang membina momentum untuk mempertahankan pingat emas Sukan SEA. Malaysia akan mempertaruhkan skuad yang mantap untuk sekali lagi bergelar raja bola sepak rantau Asia Tenggara.

Aku? Aku akan cuba untuk memulakan momentum esok. Aku perlu bermula awal untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan. Menjadi pelajar medik, taktik belajar saat akhir tak akan berkesan lagi. Aku sedar hakikat itu dan aku perlu ubah cara permainan aku. You can do it, NAZIF!



2 comments:

nazirah said...

yeah go go chaiyok :)

Syazana Zainn said...

game MU dgn M.City teruk juga result akak dgr
huhu

-_-

p/s: jgn lupa ulangkaji yeee. ;)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif