Welcome To My Life...

Sunday, September 29, 2013

Operasi Surau


Alhamdulillah, pagi tadi dengan izin Allah, aku dan beberapa orang rakan telah dipilih oleh Allah untuk membersihkan rumah-Nya. 

Aku tinggal di Vista Komanwel C. Pagi tadi aku tolong membersihkan surau di Vista Komanwel B. Memandangkan kurangnya orang Islam yang tinggal di situ, surau itu tidak 'hidup'. Dalam batch aku, ada enam orang rakan beragama Islam yang tinggal di sana. 

Atas inisiatif sorang rakan yang sangat cinta akan ilmu, dia telah berusaha bersungguh-sungguh untuk menghidupkan majlis ilmu. Antaranya termasuklah mencari murabbi yang akan mengajar kuliah Maghrib. Surau yang akan digunakan adalah di Vista C (tempat tinggal aku) dan Vista B.

Sepatunya jadual program bermula jam 8 pagi. Tapi biasa lar janji Melayu. Aku ni je Melayu yang sangat menepati waktu. Lepas jam 8.30 pagi baru kami yang ada buat keputusan untuk mulakan dengan pembahagian tugas. Selepas itu, sorang demi sorang datang.


Oh, yang vakum karpet tu bukan aku. Aku tolong lap tingkap. Surau yang terbiar ni okey saja. Cuma sangat-sangat berhabuk. Karpet tu memang kalau ditepuk, berterbangan debu. 

Alhamdulillah, dengan kerjasama semua yang hadir 'memeriahkan' majlis, kami mendapat pengisian usai membersihkan surau itu.

Saudara Mars memberikan sepatah dua kata selaku tuan rumah di Vista B.



Selepas bekerja dengan gigih, saudara Mars menjamu kami makan di rumahnya. Bihun sup.


Tiadalah apa-apa yang kami inginkan di dunia ini sebagai balasan. Cukuplah syurga tempat berehat yang kami idamkan.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif