Welcome To My Life...

Tuesday, September 10, 2013

Sembilan September


9 September. Tarikh yang aku nanti-nantikan setiap tahun. 

Semalam hari Isnin. Hari pertama minggu ketiga aku di International Medical University. Selepas dua minggu orientasi, maka bermulalah perjalananku secara rasmi sebagai pelajar ijazah bidang perubatan. Sebenarnya semalam tak ada kuliah yang berkaitan perubatan pun. Sekadar ceramah Adapting to Healthcare Settings dan Adapting to IMU Environment. Oh, dan juga ceramah Stress Management.

Selepas Maghrib, aku dan rakan-rakan yang baru masuk ada sesi merapatkan silaturahim dengan senior Muslim. Diorang belanja kami semua makan malam selepas solat Maghrib berjemaah di surau. Alhamdulillah, dikurniakan para senior yang baik hati.

Aku tak ingat ini dah kali keberapa kami dijamu. Tak salah aku, kali ketiga. Senior memang sangat baik hati dalam menghargai kami sebagai adik junior. Walaupun cuma nasi goreng, telur dadar, daging merah, dan air sirap, keikhlasan tu memang terasa. Makanan sudah terhidang sebaik saja kami sampai di gerai tepi jalan berhampiran IMU.

Sebenarnya, program ini berubah daripada perancangan asal untuk beramah mesra di pasaraya Endah Parade sambil santai main boling. Semasa makan malam diiringi hujan rahmat, perbincangan rancak untuk bermain futsal selepas solat Isyak.

Akhirnya, perancangan saat akhir itu menjadi, dengan izin Allah. Kami pun ke gelanaggang Score Arena yang jaraknya kurang 10 minit dari IMU. Aku tumpang kereta sorang senior semester kelima yang sedang rileks dengan kelapangan masanya dalam semester terakhir sebelum memasuki fasa klinikal.

Seram juga mendengar cerita 'ngeri' dari senior. Antaranya, tak sempat nak ulang kaji semua silibus sepanjang dua tahun untuk peperiksaan akhir semester keempat. Aku mintak tips dari senior tu. Apa jawapannya? Nak selamat, kena mula sekarang. Hahaha. Nice. =.=

17 orang dibahagikan kepada tiga pasukan. 6-6-5. Kami bergilir-gilir beraksi dalam padang dengan setiap pasukan diberikan peluang untuk bermain dua perlawanan berturut-turut. Setiap perlawanan berlangsung selama tujuh minit. Tiada pertandingan, hanya permainan persahabatan.

Puas, memang sangat memuaskan. Dah lama aku tak beraksi. Aku cuba sedaya upaya untuk tak ambik serius permainan tu. Main sekadar menghilangkan stres. Dan rasanya, aku berjaya. Mula-mula tu memang agak berkarat sikit. Rembatan meliar. Selepas beberapa ketika, aku mula menemui sentuhan emas. Aku memberi hiburan kepada rakan-rakan yang menonton dari luar.

Oh, Zahid AF pun main futsal semalam. Segan nak tangkap gambar. ^_^ Lepas ni nak main lagi lar. Mana tahu boleh jumpa Zahid lagi. Jeng jeng jeng.

9 September 2013, a day to remember.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif