Friday, November 25, 2011

I Want To Be Kids Again

Assalamualaikum..

Sudah lumrah manusia kan tak pernah bersyukur dengan apa yang ada.. Allah bagi kita bernafas setiap hari pun dah cukup baik.. ada orang yang Allah ambik semula nafas mereka, dan jemput ke pangkuan-Nya.. tapi..... mesti seronok kan kalau dapat jadi kanak-kanak semula? Huhu..

Dulu masa kecik, teringin sangat nak jadi dewasa.. seronok bila tengok orang dewasa boleh buat macam-macam yang budak kecik tak boleh buat.. "Macam best jer jadi orang besar", itu lar falsafah aku masa kecik dulu.. lol.. orang dewasa boleh pegang duit banyak-banyak, membazir duit joli sana sini.. orang dewasa boleh kahwin, dapat anak ramai.. orang dewasa boleh bercinta, berkepit tak sudah dengan orang tersayang.. orang dewasa boleh kerja bagus-bagus, dapat duit banyak.. orang dewasa boleh buat keputusan sendiri, tak perlu mintak pandangan budak kecik.. orang dewasa punya kata-kata lebih dipercayai daripada kata-kata kanak-kanak.. pendek kata, orang dewasa boleh buat macam-macam yang budak kecik tak boleh buat...

Budak kecik mesti kena dengar ayat nie : "Budak kecik mana boleh pegang duit banyak-banyak".. macam satu dosa jer kan.. budak kecik mana boleh kahwin lagi.. budak kecik mana boleh bercinta, baligh pun belum.. budak kecik mana boleh kerja, tahu main mainan dengan tengok kartun jer.. budak kecik mana boleh buat keputusan sendiri, mesti kena rujuk orang dewasa.. kalau budak kecik cakap kat polis, mesti tak dipercayai.. kononnya main-main.. kata-kata orang dewasa yang jadi penjenayah lagi dipercayai.. senang cakap, budak kecik tak boleh buat macam-macam yang orang dewasa boleh lakukan.. best kan jadi orang dewasa.. itu lar perspektif seorang kanak-kanak yang belum lagi matang.. huhu.. budak-budak kan..


Tapi bila jadi orang dewasa, kena pegang banyak TANGGUNGJAWAB.. ada yang tak ada duit, ada yang berhutang.. yang dah berkeluarga, kena tanggung isteri dan anak-anak.. yang berkepit ke hulu ke hilir masa bercinta tu, kena lar tanggung dosa sendiri.. bila dewasa, pandai pegang duit sendiri, banyak pulak tu, nanti Allah soal ke mana habiskan nikmat-Nya.. bila dah dewasa, pandai buat keputusan sendiri, kena tanggung akibat daripada perbuatan tersebut.. bila jadi dewasa, orang percaya kata-kata kita, mula lar nak tipu kiri tipu kanan, dapat dosa.. bila dah besar, boleh kerja bagus-bagus, banyak pulak beban kerja.. lepas tu kalau buat silap, kena marah.. erm.. susah kan jadi orang dewasa?

Masa dihimpit masalah, mula lar teringin nak jadi kanak-kanak semula.. walaupun masa tak dapat diundurkan kembali.. hehe.. rasa terbeban dengan tanggungjawab, mula lar fikir seronoknya jadi kanak-kanak.. kalau buat salah, orang tak patut marah.. budak kecik kan.... kalau pegang tangan perempuan pun, orang tak kata macam-macam.. budak kecik mana tahu apa-apa kan? Bila buat kotor, orang tak ada pandang semacam jer.. budak kecik lar katakan.. pendek kata, budak kecik nie biasa lar kalau buat salah.. tapi kalau orang dewasa buat, siap lar kena hentam cukup-cukup.. : )


Bila kecik, nak jadi dewasa.. bila dah jadi orang dewasa, nak jadi kanak-kanak semula.. baru tahu tanggungjawab tu macam mana rasanya.. dulu teringin sangat nak merasa.. bila dah rasa, menyesal pula.. apa-apa pun, kita tak dapat undurkan masa.. hidup ini terus ke hadapan.. tidak pernah kembali ke masa silam.. belajar lar daripada kesilapan.. ambil pengajaran baiki kehidupan.. jadi kanak-kanak memang seronok bergembira.. tapi jadi orang dewasa tak kurang manisnya.. terpulang bagaimana kita menikmatinya.. yang penting, jangan lupa Allah yang Maha Esa..


Wish to be kids again!











p palang s : Susah nak huraikan..

5 comments:

tyka said...

Iyeee setuju. I wish to be kids again :) budak kecik takde ape2 masalah :/

Sya Hyo-Sonn said...

ha'ah . kan best kalau boleh jadi kecik balik . kalau time kecik dulu tahu jadi orang dewasa bannyak dugaan , sya takkan wish nak jadi besar ^^

suha said...

seronok kan jd budak kecik (^_^)

tp xnak jd budk kecik zmn skrg,advnce sgt hehe

Nelly The Strange said...

rindu zaman ribena
=.=

M Fizan said...

@tyka ada masalah.. tapi tak risau =.=

@Sya Hyo-Sonn sama lar..tak nak jadi besar..banyak tanggungjawab..=.=

@suha hehe..budak kecik zaman sekarang dah terlampau

@Nelly The Strange sama lar >.<

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif