Welcome To My Life...

Sunday, November 20, 2011

Tiga Jenis Blogger


Assalamualaikum.. salam kasih sayang..

20 November 2011 (20112011).. tarikh yang unik dan begitu istimewa.. aku berharap ada sesuatu yang akan berlaku pada hari ini untuk dijadikan kenangan.. tak mungkin majlis perkahwinan atau pertunangan kerana aku baru saja berusia 18 tahun, masih terlalu muda bagi lelaki.. dengan karier masih jauh, siapa nak jadikan menantu? Mukadimah meleret.. hehe.. syukur alhamdulillah.. dengan izin-Nya, hari ini sempurnalah follower aku yang ke-1500.. bukanlah aku mengejar follower.. tetapi follower menaikkan semangat aku untuk berblog.. tak aku nafikan pada awal pembabitan aku, aku berusaha untuk mencari pembaca.. tetapi lama-kelamaan aku sedar, jika tidak popular, you need something to make people find you.. dan aku tak nak cari publisiti murahan macam sesetengah blogger..

What you give, you get back.. itu pesanan aku untuk blogger-blogger baru.. aku pun bukanlah otai sangat.. tetapi aku juga bermula daripada kosong.. semua blogger otai bermula dengan pengikut sifar.. dan mereka membina satu gaya penulisan yang menarik perhatian orang ramai untuk setia membaca penulisan mereka.. aku belum sampai ke tahap tersebut.. dan aku tak rasa aku mampu menanggung harapan orang lain untuk membaca sesuatu yang mempunyai pengajaran.. aku hanya menaip mengikut rentak jari-jemari mengetuk papan kekunci..

Dalam dunia blogger, ada TIGA JENIS BLOGGER yang begitu jelas kewujudannya..

1. Blogger mengejar follower
Humm.. blogger jenis nie buat macam-macam nak tarik follower.. sampaikan event fb pun disalah guna.. spam link dekat kumpulan blogger apatah lagi.. blogwalking siang dan malam.. tapi kadang-kadang isinya hampeh.. cuma pasal dia dan kekasih sahaja.. dan ada juga buat segmen, contest segala bagai dengan syaratnya "wajib follow blog ini".. ya salam....

2. Blogger mengejar pahala
Blogger seperti ini tidak mencari follower.. apa yang dikongsikannya adalah untuk memberi manfaat kepada orang lain.. kerana falsafah "sampaikanlah walau satu ayat".. perkongsiannya untuk mengubah orang lain menjadi lebih baik.. niat yang tulus.. membuat orang lain berfikir sejenak dengan memberi sesuatu untuk direnungkan..

3. Blogger mengejar populariti

Blogger ini kadang-kadang hadir dengan tajuk yang terlalu bombastik tak ada kaitan langsung dengan entri.. sekadar nak menarik perhatian orang lain untuk membaca.. silapnya mereka kerana yang tertipu berasa teraniaya dan akan menyumpah-nyumpah mereka menjadi sesumpah.. ada juga blogger yang buat entri 'panas' untuk mencari publisiti murahan dan mencetus kontroversi..

Terima kasih sangat-sangat.. aku ucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada seluruh warga alam blogger yang sudi membazirkan masa anda yang terlalu berharga untuk singgah dan membaca entri-entri daripada blogger picisan Marikh ini.. pembaca-pembaca senyap, pengomen-pengomen tegar, penjerit-penjerit lantang, pelawat-pelawat comel, pengikut-pengikut sopan, korang semua sangat aku hargai.. tanpa korang, blog A Guy From Mars takkan sampai sejauh ini.. siapalah aku tanpa korang semua.. hanya Allah SWT yang mampu membalas jasa baik kalian.. you rock guys!!!

Follower bertuah ke-1500
Semua Tentang Zetty

Bertuah lar sangat.. aku kenal beliau sebagai seorang ahli Codename.. bekas pelajar SMK Sultanah Asma.. kebetulan beliau menjadi pengikut aku yang ke-1500.. tahniah.. ^_^












p palang s : Singgah lagi ya...


2 comments:

suha said...

akak nak kawen tarikh ni tp xde org nak hahahaha

waaa dasat tol die punye follower *geleng pale* thniah ye dik hehe

erk akak ni blogger jenis mane ye?hehe

M Fizan said...

@suha hehe.. akak pilih lar nak blogger jenis aman.. thanks akak.. tak seberapa pun nie :)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif