Sunday, November 20, 2011

Penyesalan Tak Berguna


Assalamualaikum.. salam muhibah..
In the end, we only REGRET the chances we didn't take, the relationships we were afraid to have and the decisions we waited too long to make.
Benar.. pada akhirnya kita akan MENYESAL.. mengapa? Menyesal kerana kita tidak melakukan perkara yang seharusnya kita lakukan.. perkara apa? Pada akhirnya, manusia menyesal kerana tidak memanfaatkan peluang, tidak menjalinkan perhubungan dan tidak membuat keputusan yang sepatutnya.. kerana sifat sesetengah manusia yang tidak yakin dengan diri sendiri.. terlalu pesimis.. berfikiran negatif.. tidak berani untuk mencuba kerana takut akan risiko yang terpaksa ditanggung.. sedangkan kita sendiri tidak tahu apa yang menanti di masa depan.. sudahlah begitu, angkuh pula terhadap Pencipta.. enggan menadah tangan meminta petunjuk-Nya..

Mengambil peluang.. ya, memetik kata Zach X-Factor dalam filem 'Diari Romeo', cinta seperti memancing ikan.. bila kau ada peluang, kalau kau tak rebut peluang tu, peluang akan berlalu.. dan biasanya peluang tak datang dua kali.. lightning does not strike twice.. dan kalau peluang datang buat kali kedua, bertuah sangat lar tu.. dan kalau peluang kedua pun disia-siakan, memang teruk lar.... peluang bukan saja berkaitan cinta.. dalam hidup kita, apabila peluang terhidang, janganlah disia-siakan.. grab the chance.. jangan takut untuk mengambil risiko.. take the risk; if you win you will be happy, if you lost you will be wise.. jangan menyesal di kemudian hari kerana tidak merebut peluang yang tersedia..

Hubungan yang kita tak berani untuk mencuba.. mungkin kerana serik akan kegagalan masa lalu.. mungkin kerana kita menganggap semua lelaki dan perempuan sama saja dengan sesetengah mereka yang merosakkan nama jantina kerana mencemarkan kesucian cinta.. playboy, playgirl.. menjadikan fobia untuk mereka yang pesimis dan trauma buat mereka yang menjadi mangsa.. kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.. tetapi pilihan di tangan kita.. kita yang menentukan apa yang kita mahukan.. kerana takutkan kegagalan berulang lagi, kita hilang keberanian untuk mencuba.. dan sesalan di kemudian hari menikam jiwa.. tahniah kepada mereka yang tak pernah serik selepas terluka..

Keputusan yang terlalu lambat, memakan masa.. first come, first serve... dalam kehidupan seharian kita, dalam soal kerja, soal rumahtangga, soal itu dan ini semuanya merugikan jika kita mengambil masa terlalu lama untuk membuat keputusan.. hingga akhirnya kita terlepas sesuatu hanya kerana terlewat sesaat.. soal cinta begitu sinonim dengan remaja meningkat dewasa.. contohnya lelaki yang berfikir panjang untuk meluahkan perasaan kepada gadis yang diminatinya.. hinggakan apabila dia telah mencapai kata putus untuk meluahkan perasaan, gadis itu telah menjadi kekasih orang lain.. situasi yang begitu tipikal.. akhirnya, beribu sesalan..

Entah kali yang keberapa aku memetik satu kata-kata Inggeris yang sangat terkenal dan indah di mata aku.. "Which one hurts the most? Say something and wishing you hadn't? Or say nothing and wishing you had?" Sudah banyak kali aku selitkan dalam entri-entri yang lepas, aku lebih memilih untuk meluahkan.. supaya di kemudian hari, aku tidak akan menyesal kerana TIDAK melakukannya apabila aku berpeluang.. jangan lepaskan peluang mengatakan cinta kepada seseorang ketika dia masih hidup.. jika dia telah pergi, kau hanya mampu bisikkan pada pusaranya..

Jangan lambat buat keputusan, jangan takut untuk menjalinkan hubungan, dan ambillah peluang dihidangkan Tuhan.. agar tak menyesal di masa depan.. wassalam..











p cium s : Berat nak hurai topik nie..


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif